HAR FORFATTERNE I RYGGEN
Klassekampen 20.12.2006
Av Karin Haugen
Ungdomshuset i København har fått brei støtte fra danske forfattere mot salget av huset. Støtten er et tegn på lettvint og trendy politikk, mener forfatter Mads Eslund
København kommunes salg av det kulturelle og aktivistiske ungdomshuset til en religiøs organisasjon har fått en rekke danske forfattere til å reagere.
Før de voldsomme kampene rundt huset i helga, skrev forfattere som T.S. Høeg, Maja Lee Langvad, Christina Hesselholdt, Ursula Andkjær Olsen, Pablo Henrik Llambías og en rekke andre under på en støtteerklæring til ungdomshuset. Sympatisørene stilte også opp på en maratonlesning av dimensjoner, hvor forfattere leste sine verk fra formiddagen til over midnatt.
Men flere forfattere er kritiske til støtteerklæringene. En av dem er Mads Eslund: Han frykter støtten er uttrykk for at forfattere kommer i skade for å bare skåre lettvinte politiske poenger. Selv avslo Eslund å delta på opplesningen fordi han mener ungdomshusets framferd er for militant.
Politihat
- Jeg er sympatisk innstilt overfor ideen om et ungdomshus, og jeg forstår at man reagerer på at det har blitt solgt. Men jeg mener ungdomshuset er problematisk: De har en krigersk retorikk, et moralistisk ståsted, en konfrontasjonssøkende stil og bedriver hærverk - og jeg reagerer på det politihatet som finnes i ungdomshuset, sier Eslund til Klassekampen.
Han karakteriserer huset som «et museum over okkupasjonsvirksomheten», og mener det ikke likner husokkupasjonene som foregår i en by som Berlin.
- Men som konserthus og kultursted er ungdomshuset positivt, så hvis de var det pasifistiske fristedet de ønsker å være ville det ikke vært et problem - men de klarer ikke å overholde sine egne idealer, så jeg kan ikke støtte det.
Forfattermote
Eslund mistenker at det er en «venstrefløysautomatikk» som gjør seg gjeldende i forfatternes støtte til ungdomshuset: På sin blogg har han startet en debatt rundt hvordan forfatterne best kan bidra til et politisk arrangement:
- Hvis jeg skulle gått inn for å støtte ungdomshuset, ville jeg lest opp noe skrevet til anledningen. Det kunne vært fiksjon eller et manifest, bare det ikke var tekster skrevet i en helt annen kontekst.
Det er for lettkjøpt bare å gå inn og støtte ungdomshuset eller andre politiske formål ved å lese opp tekstene sine - hvis man skal være politisk, får man ta ekte stilling, mener Eslund:
- I dag er det politiske en mote i dansk litteratur: den skal abonnere på et politisk innhold nå. Men jeg synes ikke så mange tekster er politiske, det er det en tendens til at man sakser inn litt politisk innhold, men ikke vinkler det hen mot noe argumentativt. Det kan bli for smart, sier han.
Påklistret politikk
Eslund viser til lyriker Ursula Andkjær Olsen som eksempel på en hype av det politiske:
- Hennes siste bok er spennende og annerledes enn hennes tidligere diktsamlinger, men kalles politisk av kritikerne. Jeg klarer ikke se hva som er desidert politisk der. Det antydes noen politiske emner der, men man kan ikke formulere noe politisk ut av det.
Eslund ser få andre eksempler på at det politiske blir integrert i tekster på en spennende måte blant danske forfattere. Han trekker fram Hans Otto Jørgensen, som i sin seneste bok ifølge Eslund «er eksplisitt politisk og polemisk», spesielt i sin satire mot og vrangbilder av statsminister Fogh-Rasmussen. Også Claus Beck-Nielsen og Maja Lee Langvad - som har skrevet en konseptuell diktsamling der hun skriver om sin egen adopsjon fra Korea og danskheten - klarer å stille interessante spørsmål, mener Eslund, men:
- I mye annen litteratur synes jeg det politiske bare blir påklistret.
For ensidig bilde
Jesper Sternberg Nielsen er selv forfatter og var initiativtaker til støttearrangementet som endte opp som en ti timers opplesning. Han bruker ikke lenger ungdomshuset aktivt, men kjenner godt til stedet:
- Ungdomshuset spilte en stor rolle for meg da jeg var yngre, der fantes det en helt annerledes kultur med punk, ska-musikk og veganere: det var en kultur hvor man kunne flytte noe.
Offentligheten tegner et ensidig negativ bilde av huset, mener Sternberg Nielsen:
- De har mange tusen brukere på årsbasis, og det er også brukere av huset som går videre til studier på Handelsskolen. Det flotte er at brukerne hele tida skiftes ut, fordi det er unge mennesker som går der. Men folk snakker om huset som om det var et politisk parti eller en intellektuell aktør, det er misvisende, sier Sternberg Nielsen; han opplever at det har vært lett å få forfatterne til å stille opp med sin støtte.
Viktig, men lunkent
Peter Laugesen er godt kjent som lyriker og musiker, og har gått ut med støtte til ungdomshuset. Han var selv aktiv i alternative miljøer på 1960-tallet, og har holdt konsert i ungdomshuset han støttet i forrige uke:
- Jeg støtter, som mange andre, selve ideen om et ungdomshus der det er rom for å eksperimentere. Huset har fungert som et kultursenter for deler av den danske ungdomskulturen lenge, og har vært et fremragende musikksted i mange år. En hel del mennesker kommer dit på grunn av musikk og teater. Slike steder har betydd fantastisk masse for meg, i hele mitt liv. Hvis det ikke hadde vært sånne steder, ville min måte å jobbe med litteratur på hatt det veldig vanskelig i Danmark. Eksperimenterende kunst trenger steder den kan utfolde seg; hvis ikke, vil formodentlig en del av det man sosiologisk sett kaller vekstlaget visne bort.
- Ungdomshuset har et undergrunnspreg, men har likevel bred støtte?
- Ja, og musikkscenen er nok det som samler flest. Det er mangel på steder hvor alternativ musikk, litteratur og teater kan fungere i Danmark. Jeg tror ikke det er tilfeldig at ungdomshuset selges samtidig som husene i Christiania skal rives og normaliseres. Det er snakk om alternative miljøer som man fra offisielt hold nok gjerne vil bli kvitt.
Laugesen mener likevel situasjonen er en annen enn da den punkete BZ-kulturen som huset også rommer, hadde sitt høydepunkt på 1980-tallet.
- De politiske forhold har endret seg en hel del i Danmark, og det finnes unge med større problemer - innvandrerungdom har livsbetingelser som er betydelig svakere enn det de som kjemper for ungdomshuset har. Men det er ikke så medievennlig stoff som ungdomshuset. Jeg mener ungdomshuset bør holdes i live - men det er ikke der det brenner mest akkurat nå.
©Klassekampen