Anblikaften på fredag i Underwood Ink.


Anblik er månedens forlag i Underwood Ink. i Ryesgade, og fredag den 27. marts klokken 20 inviterer vi til oplæsning fra nogle vores udgivelser. Der vil i hvert fald være oplæsninger af:

Chresten Forsom
Jens Jacob Toftegaard
Kasper Nørgaard Thomsen
og Mads Eslund (som læser op af Preben Major Sørensens På vippen fra december 2008)

Vi har muligvis også andre ting på programmet, så hold øje med denne side helt frem til arrangementet.

Kig forbi, vi lover, det bliver festligt og hyggeligt!

Adressen er:

Underwood Ink.
Ryesgade 30A (helt oppe ved Fredensgade)
2200 Kbh N


Forfatterpanelet i Information i dag


Køb bøger i stedet for smarte trusser!
Rekonstrueret dundertale. Sandheden skal man høre fra fulde folk

af Mads Eslund

Meget tit tænker jeg: København er blevet for smart, det er ikke kun dårligt med den finanskrise. Lad luften fise lidt ud, dele af byen er blevet for trendy og cool, folk har for mange penge, og det udhuler dem. Vi kan ikke se os selv for rigtige vaner. Kig fx på det nye Vesterbro, fra Gasværksvej og op til Enghave Plads, plus sidegaderne. Kig på Kødbyen og al den hype, der er. Det er, som om København er blevet en 3-D-udgave af et modemagasin, en virkeliggørelse af Wallpaper eller Euroman/Eurowoman.

Island i Jylland
Den er også gal i Århus faktisk. Som en forfatterkollaga sagde til mig, efter vi havde undervist på Testrup Højskole og var på vej til banegården i en taxa: ”Der er noget Island over Århus.”  Det var vel at mærke før, krisen fik Island i knæ, og hun mente det ikke på en god måde. Der er noget oppustet dyrt over Århus, der er for mange, der går i lækkert og lidt for nyt tøj, og alle går med de samme designermærker. På den led er Århus et lille smart sted, ligesom Island var. Men egentlig også ligesom København er – det er måske bare tydeligere i Århus, fordi byen er mindre. Da jeg boede i midtbyen i Århus købte jeg dagligvarer ind i Føtex i Guldsmedegade, og den blev kaldt score-Føtex, fordi alle så overdrevet skarpe og moderigtigt selvbevidste ud, når de handlede der. Score-Føtex er spot on smart. Der signaleres simpelthen for meget sådan et sted.

Signalværdi
I det hele taget kan man blive træt af, at man skal gå så meget op i, hvad man signalerer. Store dele af erhvervslivet skubber rundt på varm luft og såkaldt rigtige værdier og strategier. Teenagepiger dasker rundt på strøget som reklamesøjler for Dolce & Gabbana, og på Bang og Jensen på Istedgade sidder vi alle med næsten-identiske Vibskov-tørklæder, modebriller og helt nye MacBooks og tjekker trendy sites ud.
Folk vil se sig selv og ses i de rigtige omgivelser. Det er vigtigt at komme til de rigtige arrangementer, at signalere, at man har fingeren på pulsen, at have adgang til de rigtige netværk.
Jeg kommer til at tænke på det her, fordi jeg talte en slags dunder til en forsamling for nogle uger siden. En fredag aften sidst i februar var jeg vært ved oplæsningsarrangementet Piratoplæsning #5 på det gamle kollegium Regensen ved Rundetårn. Fægtekælderen – selvfølgelig har man en fægtekælder på Regensen – var fyldt med mennesker, som gerne ville høre nyskrevet dansk litteratur. Der har været stuvende fuldt alle de gange, jeg har arrangeret piratoplæsninger i København. Der er en stor interesse for at høre oplæsninger lige nu, og det er fantastisk. Det er jeg vildt glad for!

En djævelsk ide
Anyway, jeg talte dunder, da jeg skulle runde oplæsningerne af og kom til at tænke over, at der var kommet så mange mennesker, fordi de synes, det er smart at komme til piratoplæsningerne. Eller de kommer selvfølgelig, fordi de gerne vil høre oplæsningerne, men også fordi det er smart og hype – den djævelske idé fløj i mig. Og så syntes jeg pludselig, at det var for galt, at der sælges så latterligt få digtsamlinger, men jeg kunne jo samtidig se, at alle de her unge og smarte og velbjærgede mennesker gerne ville have den fede litteratur, og så blev jeg ærgerlig over det og foreslog, at de skulle droppe de smarte vaner og købe nogle bøger i stedet for at købe alt det lækre tøj, de havde taget på. De skulle ikke komme, fordi det her var trendy, de skulle komme for litteraturens skyld. Og også bruge penge på dén, hvilket mundede ud i noget, som vel blev aftenens motto: ”Køb bøger i stedet for smarte trusser!”
Jeg ved ikke, hvorfor det var trusser, der skulle stå for skud, måske var jeg blevet for beruset og kåd, og så er det ting som trusser, der dukker op i hovedet på en. Men mon ikke en digtsamling og et par smarte trusser ligger nogenlunde i samme prisleje?


Martsrabat på Majorens nyeste i Anblik Bogklub




Hele marts måned kan du få Preben Major Sørensens nye
På vippen som introduktionstilbud i Anblik Bogklub til kun 227 kroner (normal 349 kroner).

I Anblik Bogklub får du bla. 35% rabat på alle nye udgivelser fra Anblik og 50% rabat på titler fra Anbliks bagkatalog.

 

Meld dig ind i Anblik Bogklub med det samme!

 

Læs mere om Anblik Bogklub her.

 

Eksisterende medlemmer af Anblik Bogklub kan selvfølgelig få del i samme tilbud ved bestilling fra Bestilling


Reportage fra Piratoplæsning #5 i Weekendavisen




Lars Bukdahl har skrevet en artikel i Weekendavisens 2. sektion om oplæsnings-København pt., og der er en længere reportage fra Fægtekælderen forrige fredag. TRUT!

Jeg mangler stadig et sted i København til Piratoplæsning #6, som skal skydes af fredag den 3. april. Meld ind


Opdateret kalender


Datoen for Piratoplæsning #6 er flyttet til den 3. april, og der er skudt et Anblikarrangement ind den 27. marts - Anblik er marts måneds forlag på Underwood Ink. Disse ting er jeg inde over det næste stykke tid:

Torsdag den 26. marts klokken 20-22 er jeg i panel med Elisabeth Friis og Søren Schou i forbindelse med den næste kritikersalon på Forfatterskolen. Christina Hesselholdt og Thøger Jensen er aftenens forfattere, og vi skal diskutere Hesselholdts Camilla and the horse og Jensens Høfde Q - med mindre forfatterne præsenterer helt nyt materiale. Christina og Thøger læser op inden diskussionerne.

Fredag den 27. marts præsenterer Anblik ting og sager på Underwood Ink. Der vil være oplæsning ved flere af forlagets forfattere, og der vil være nedsatte bøger til salg. Men hvorfor ikke allerede NU melde sig ind i ANBLIK BOGKLUB - lokke lokke!

Fredag den 3. april er der Piratoplæsning #6. Jeg leder efter et sted i København til arrangementet, det skal være stort eller ret rummeligt - gerne et privat hjem, kollegie, kollektiv eller industri - og der skal kunne holdes en gedigen fest efter oplæsningerne. Skriv hvis du kan hjælpe mig eller kender nogen, som kan!

Piratoplæsning #7 bliver givetvis fredag den 1. maj i København, og Piratoplæsning #8 kommer til at foregå i Århus torsdag den 7. maj, dagen før Store Bededag.


Det var ikke for sjov


Det, jeg sagde i fredags som outro til piratoplæsningen i Fægtekælderen på Regensen, var jo ikke for sjov: Lad være med at købe smarte og latterligt dyre trusser - KØB BØGER i stedet. Det er meget mere sexet!


Langt lys


Lidt langt lys på: Her er et par arrangementer sidst i marts, som jeg er med i:

Torsdag den 26. marts klokken 20-22 er jeg i panel med Elisabeth Friis og Søren Schou i forbindelse med den næste kritikersalon på Forfatterskolen. Christina Hesselholdt og Thøger Jensen er aftenens forfattere, og vi skal diskutere Hesselholdts Camilla and the horse og Jensens Høfde Q - med mindre forfatterne præsenterer helt nyt materiale. Christina og Thøger læser op inden diskussionerne.

Fredag den 27. marts er der Piratoplæsning #6. Jeg leder efter et sted i København til arrangementet, det skal være stort eller ret rummeligt - gerne et privat hjem, kollegie, kollektiv eller industri - og der skal kunne holdes en gedigen fest efter oplæsningerne. Skriv hvis du kan hjælpe mig eller kender nogen, som kan!

Piratoplæsning #7 bliver givetvis fredag den 1. maj i København, og Piratoplæsning #8 kommer til at foregå i Århus torsdag den 7. maj, dagen før Store Bededag.


Hrmpf!


Denne artikel skulle have været trykt i Århus Stifttidende i søndags i et tillæg, som promoverer den kommende litteraturfestival i Århus: Vild med ord. Jeg blev bedt om at skrive gratis og med kort varsel, men blev så alligevel redigeret ud af avisen, som prioriterede festivalprogrammets bestsellernavne næsten udelukkende. Og så blev jeg træt af det hele og sendte sure mails til festivalarrangørerne og skrev, at jeg ikke ville læse op i Ridehuset til deres arrangement. Jeg gider ikke læse op, når man lader en avis redigere et reklametillæg egenrådigt og dermed reklamerer massivt og konsekvent for genkendelighed og dollars og andre slemme ting i forhold til bøger. Det er så provinsielt, det handler mere om at få århusianerne ind og høre på noget, de kender lidt i forvejen, end det handler om god litteratur. Jeg ved godt, at festivalen også har "små fisk" på programmet (bl.a. mig indtil jeg blev vrissen). Men man lader ukritisk avisen plastre det otte siders tilæg til med annoncer og store billeder af lokale og pænt kendte Elsebeth Egholm og Svend Aage Madsen og vores allesammens Carsten Jensen, og det giver ikke plads til andre stemmer. Jo der er et par andre småting, men SUK!
Jeg burde nok have lugtet lunten, som man siger, jeg kommer hele tiden til at tænke på statsministerfruens lår i stramtsiddende dansetøj i primetime televsion med andre kendisser, når jeg tænker på festivalens navn. Well, det er over stregen og fornærmet og dumt skrevet, men her er i det mindste artiklen i den form, som jeg afleverede den. Den skal ikke være helt spildt arbejde.
 

Se dig omkring

Og snus lidt rundt i hjørnerne. Et trut for den engagerede litteratur

af Mads Eslund

Der sker mærkeligt modsatrettede ting i den hjemlige litteratur i disse år. En (uden tvivl kedelig) tendens er bogbranchens leflen for bestsellerudgivelser: samtalebøger, biografier og såkaldt politiske thrillers. De store forlag ligger i skarp konkurrence om at udgive den næste Leif Davidsen eller Carsten Jensen, den næste Hanne Vibeke Holst. Forlagene satser mest på de store og sikre forfatternavne og er blevet forsigtige med at udgive smal og eksperimenterende litteratur. I stedet er det tilbage til ”den gode historie”, til, hvis jeg skal sige det lidt ufint og snobbet, den journalistvenlige litteratur.
Der udkommer tilsyneladende færre debutanter på de store forlag, og der udgives mindre lyrik end tidligere. Boghandlerne sælger efterhånden mere printerpapir og flere brætspil, end de langer bøger over disken. Det er i parentes bemærket begrædeligt og trist, at en af Skandinaviens bedste boghandlere, Bogcafeen i Nørregade i Århus, måtte lukke sidste år. Men let´s face it: Interessen for litteratur i den brede befolkning er nok forsvundet. De fleste på min egen alder er i hvert fald skarpere, når snakken falder på musik og film.

På trods af eller måske endda som en konsekvens af den udvikling og udgivelsespolitik er der opstået en masse små initiativer, både på forlagsfronten, men også på scenen, hvor litteraturen trives i de større danske byer. Heldigvis er det ikke branchestyret det hele. Små forlag som Anblik, 28/6, After Hand og Basilisk udgiver ny spændende dansk litteratur, og det århusiansk baserede Geiger Records har slået sig fast som overbevisende pladeforlag, der udgiver samarbejder mellem digtere og musikere. I det hele taget er der gang i mange interessante ting, hvis man kigger lidt væk fra bestsellervinduerne og pallerne med Stieg Larsson og svenske femikrimier.
I København tropper over 100 unge månedligt op til uhøjtidelige piratoplæsninger i private hjem. Rundt omkring på barer, cafeer og spillesteder er der særligt fra torsdag til lørdag litterære arrangementer i bunkevis, nogle gange går man glip af noget, fordi man ikke kan være to steder på en gang. I Århus har foreningen Litteraturen på Scenen opbygget en solid tradition for månedlige oplæsninger på LYNfabrikken i Vestergade. Sidste torsdag i måneden er der propfyldt til disse arrangementer, som kører nu på andet år. Samme Litteraturen på Scenen har arbejdet tæt sammen med bibliotekerne i Århus, ligesom man forrige år afholdt en ambitiøs og veltilrettelagt litteraturfestival, Verbale Pupiller, som inviterede skandinaviske småforlag og anmeldere til Århus til en præsentation og diskussion af litteraturen pt. i Norden. Verbale Pupiller løber i øvrigt ad stabelen igen i år i Kunstbygningen i oktober. Også på blogs skrives der intenst om dansk litteratur, der er virkelig gang i den rundt omkring i krogene.
Alle disse initiativer er opstået con amore – af kærlighed til litteraturen og bøger. Fordi man ikke kan lade være med at engagere sig. Hurra for det, det skaber gode betingelser for god litteratur. En litteratur, som både er legende, kritisk og sprogligt præcis – en litteratur, som er skeptisk over for tilgroede forestillinger, fordomme og flade fraser og klicheer.

Umiddelbart er der meget sørgeligt at sige om måden, litteratur præsenteres på herhjemme lige nu. Forlagene er kedelige, og det virker, som om aviserne er i lommen på de kedelige forlag. Der skrives dovent og ukritisk og sjasket om litteratur i de fleste danske dagblade. Men alligevel er der grund til en vis optimisme, for der sker bestemt interessante ting i litteraturen. Dansk litteratur er ikke bare forretning, men er også fremme i skoene og oppe på beatet, sagt lidt fresh. Den lever sit eget liv. En festival som Vild med Ord er en god anledning til at stifte bekendstskab med nogle af de gode tendenser. Jeg vil opfordre til almindelig nysgerrighed, men kig væk fra de store plakater og navne. Se dig omkring, og snus lidt rundt i hjørnerne. Vel mødt i Ridehuset.