fjerde indstilling: blekingegadebanden 1+2

 

Peter Øvig Knudsens dokumentariske fortælling om Blekingegadebanden i to bind er den fjerde kandidat til Montanas Litteraturpris:

 

Blekingegadebanden (bd. 1 og 2) er den forbløffende beretning om, hvordan en af de mere bizarre knopskydninger på den danske venstrefløj, gruppen KAK med dens såkaldte snylterstatsteori, over tre årtier, fra at være personkult omkring kommunisten Gotfred Appel over voldelige optrapninger under Vietnam- og Verdensbankdemonstrationerne udvikler og forgrener sig til at blive en af de mest forhærdede og professionelle røver- og terrorbander i Europa med tæt og vital kontakt til PFLP's militære ledelse i Mellemøsten.

Bind 1 handler om Gotfred Appels teoridannelse og grundlæggelse af cellen, de første kontakter til palæstinenserne osv., mens det gennemgående og bærende portræt er af den kønne ungersvend Holger Jensen, Danmarks bedste brandmand, der i sin fritid planlægger røverier og render ærinder for PFLP.

Andet bind følger den hårde kernes kollektive videreførelse af gruppens aktiviteter efter bruddet med Appel og Holger Jensens pludselige død. Vi er bl.a. med under de omstændeligt planlagte og nøje udførte røverier op igennem 80'erne med PFLP's efterretningschef Marwan El-Fahoum som føringsofficer.

Begge bind har som rammefortælling det store postrøveri i Købmagergade i 1988, som kostede en ung betjent livet og førte til, at PET og Københavns Politi i fællesskab optrevlede banden og sendte dens medlemmer bag tremmer.

Det imposante værk er en bedrift og milepæl på flere leder. Øvig kortlægger for det første nogle af Danmarkshistoriens mest spektakulære røverier og giver et sjældent indblik i såvel den minutiøse udførelse af et kup som den ligeså minutiøse efterforskning. Han afslører for det andet en prekær interessekonflikt mellem PET og kriminalpolitiet, som (måske) førte til, at der gik så meget terrorfrygt og politik i sagen, at opklaringen blev forsinket med fatale følger.

Endelig gør bogen op med det gængse billede af den typiske danske venstrefløjaktivist som en Kingsrygende kapitallogiker og fritidsproletar, der er mere optaget at indre kævl og splid end af klassekamp. Blekingegadebanden var i stand til at lade handling følge ord og kunne i ly af fraktionsstridighederne på den øvrige venstrefløj brænde de sidste broer. Gruppen var ligeså fanatisk som, og måske i virkeligheden mere professionelle end, den stærkt medieeksponerede Baader-Meinhof bande i Vesttyskland.

Blekingegadebanden (bd. 1 og 2) er alenlang og detaljeret, den er fuld af nye oplysninger, et stykke stærkt vedkommende samtidshistorie skrevet med dramatisk nerve og dramaturgisk tæft og sat i scene på en knivsæg mellem em- og antipati, fascination og afstandstagen, under stadigt hensyn til sagens mange ofre.

 


tredje indstilling: grænselandet

 

Priskomiteen bag Montanas Litteraturpris har som det tredje af i alt seks værker indstillet Mads Brügger og Nikolaj Thomassens dokumentarbog 'Grænselandet - Tøndersagen efterforsket'. Her følger motivering:

 

'Grænselandet' er ikke bare en bog om Tøndersagen, en af de senere års mest opsigtsvækkende kriminalsager, men tillige en krønike for Underdanmark og et Danmark, som vi normalt ikke får beskrevet i bøger.

Bogen beskriver med egne ord en ubegribelig underverden befolket af tosser, stakler, perverslinge og kriminielle. Og bogen beskriver ikke kun personlig svigt hos bestemte personer, men også i lige så høj grad systemets svigt i form af manglende tilsyn med familier og børn i en række udkantskommuner, her Tønder.

Bogen kører i flere parallelle spor og veksler mellem beskrivelser, interview, breve fra de involverede og forfatternes egne overvejelser over det, der møder dem. Og så selvfølgelig det mest sensationelle og rystende, nemlig erindringerne af moderen til de misbrugte piger, som forfatterne har fået lov til at bringe i uddrag. Mens moderen i mange øjne var den største skurk i Tøndersagen, gør denne bog hende paradoksalt til den mest interessante og reflekterede person.

Bogen viser, at Tøndersagen er en kompleks og forvirrende sag. I Brügger og Thomassens bog fortælles den som en kakofoni af kilder og stemmer. Der krydsklippes og springes frem og tilbage mellem personer, tidspunkter og steder, hvilket altsammen er med til at skabe en anderledes forståelse og styrke til den virkelighed, som forfatterne gradvist ruller ud i løbet af bogen. Sandheden er langt fra enkel, og det respekteres i denne dokumentariske beretning. Samtidig viser bogen også med umådelig styrke, at sandheden er mere trist, end man har lyst til at tro på.

Bogen er et direkte opgør med den måde, som medierne, især Ekstra Bladet, behandler og svælger i sager som Tøndersagen. Et par år efter at sagen har rullet, lykkes det derfor forfattererne at fremstille virkeligheden på en ny og anderledes måde. Og det lykkes dem at føje nye aspekter til sagen, som ikke hidtil har været beskrevet i medierne.

 


anden indstilling: kalak

 

Priskomiteen bag Montanas Litteraturpris har som det andet af i alt seks værker indstillet Kim Leines erindringsroman 'Kalak'. Her er motiveringen:

 

'Kalak' er en debut- og erindringsroman om en 16-årig knægt, der flygter fra en bygd i Norge fra mor og Jehovas Vidner, og ankommer til 70'ernes København, til sin karismatiske og ryggesløse far, der misbruger ham 'kærligt' og grundigt med baggrund i den tids misforståede frisind. Fortælleren bringer forholdet til ophør. Han læser til sygeplejerske, stifter familie og flytter til Grønland. Men her indhentes han af incesthistorien og bliver selv misbruger, først amourøst af grønlandske kvinder, der forelsker sig dødeligt i ham, siden rigtigt af alle de stoffer, han har adgang til qua sit arbejde. 'Kalak' er en rystende og velskrevet debut om misbrug og et krast og nøgternt selvopgør. Men bogen er også noget så sjældent som en moderne grønlandsk samtidsroman, der stilfærdigt og effektivt viser os skønheden, generøsiteten og åbenheden såvel som problemerne, lortet og tragedierne hos et lille folk, der bl.a. er mærket af en stor overdødelighed pga. selvmord, drab og misbrug. Kim Leine bliver selv forvandlet til 'en skide grønlænder'. Han er utrolig forslugen på det hele, på kvinderne, på maden, naturen og sproget. Og sproget bliver hans redning. Det grønlandske, som han hurtigt tilegner sig, assimilerer sig med og hvisker natlige betroelser til sine elskerinder på, og det danske, som han som nordmand har skullet lære sig, og som han skriver gudbenådet godt på. Leine sætter på den måde - med historien og med romandebuten - sin far, der også har haft hede forfatterdrømme, dobbelt til vægs.

 


første indstilling: med plads til hundrede køer

 

Priskomitéen bag Montanas Litteraturpris har som det første af i alt seks værker indstillet Hans Otto Jørgensens roman 'Med plads til hundrede køer'. Her følger motiveringen:

 

'Med plads til hundrede køer' beretter usentimentalt og med største litterære præcision om landbokulturens afvikling fra 70'erne til nu. Om to brødre fra det jyske bondeland: Axel, den rastløse, som flytter til byen og efterhånden bliver forfatter, og Rune, den stovte, som overtager gården og arbejdsmoralen.

Vi veksler mellem Runes, Axels og mor Idas perspektiv.

I en imponerende præcis prosa, der med sin indirekte, ordknappe og drøvtyggende karakter emmer af et landligt sprog, hvor man er nøjsom med ordene og den direkte tale. Men som også viser sig at have potentialer til at markere den søgende sjæls urolige rockbeat. Samme syntaktiske rytme gennemspilles i forskellige tempi: som arbejdets træge monotoni, som folkesnakkens drævende kværnen, som bondekonens prøvende tøven, som den unge kunstners urolige, pågående rockpuls. Det er fremragende gjort og udvider læserens bevidsthed, så den kan rumme både bonde og beatnik, Dylan og dyrskue, halm og hash, rastløse mønsterbrydere og indremissionske mostre.

Med sin stærke prosa markerer Hans Otto Jørgensen sig som den forfatter herhjemme, der formår at skildre landbokulturens afvikling uden samtidig at afvikle landbolitteraturen, men tværtimod forny den.

 


første indstilling


til montanas litteraturpris kommer i morgen, torsdag, i information. der indstilles 6 bøger frem til medio december - en indstilling hver torsdag fra og med i morgen. prisen på 100.000 kroner uddeles torsdag aften den 17. januar på litteraturseminaret tag og læs! på testrup højskole.


oplæsning på testrup højskole


i morgen aften, onsdag, kl 19.30:

helle helle
pia juul
naja marie aidt


nye bøger fra anblik


anblik på bogforum

 

Så er programmet helt på plads for Anbliks stand (15) på årets BogForum:

 

Fredag den 16.

 

11.00 Mads Eslund og Lene Asp læser op fra deres bøger "Stærkt røde sokker til slidte blå jeans" og "Strømme", fortæller om bøgerne og svarer på spørgsmål fra publikum.

13.00 Anders Abildgaard Nielsen og Katinka My Jones læser op fra deres bøger "Sætninger" og "Havet er sort, kysten er hvid", fortæller om bøgerne og svarer på spørgsmål fra publikum.

16.00 Mads Eslund, Dennis Gade Kofod og Anders Abildgaard Nielsen fra redaktionen bag "Ildfisken" fortæller om tidsskriftet og diskuterer - måske (-: - dansk litteratur lige nu.

 

Lørdag den 17.

 

11.00 Jens Peter Kaj Jensen læser op fra sin roman "Sofa".

13.00 Kasper Nørgaard Thomsen læser op fra sin kommende roman "Panorama" og lader sig interviewe af Viktor Bo Jensen.

15.00 Simon Dencker læser op fra "Kejsersnit", fortæller om bogen og svarer på spørgsmål fra publikum.

16.00 Et udvalg af Anbliks forfattere fortæller om det at udkomme på et mindre forlag som Anblik. Der vil blive lagt op til diskussion om litteraturen i Danmark lige nu, det at være ny aspirerende forfatter og om forlagsbranchen generelt. Mød blandt andet Mads Eslund, Dennis Gade Kofod, Anders Abildgaard Nielsen og Simon Dencker.

17.00 Jens Jacob Toftegaard læser op fra sin bog om Elvis "Indianernes store hvide ven" og fra sin seneste novelle "Min mor har strikket for ANC".

 

Søndag den 18.

 

13.00-15.00 Anbliks forfattere signerer bøger. Der vil være specialtilbud på en række af Anbliks bøger i forbindelse med signeringen. Mød blandt andet Simon DenckerDennis Gade Kofod og Jens Jacob Toftegaard.

 


Vi har ikke ligefrem den største stand på messen, men vi glæder os til at præsentere vores bøger og forfattere, så kig forbi og mød vores forfattere, køb en bog og hæng lidt ud.

 


fredagsfernisering


fredagsfernisering

på fredag åbner et nyt galleri i kbh, som min gode ven mikkel carl (som har lavet omslaget til min bog og skovantologien og plakaten for tag og læs! og som lige har haft soloudstilling på galleri Q) har taget initiativ til sammen med et par kunstnervenner. det ligger i kunstakademiets bygninger på frederiksholms kanal og er en tidligere atelierplads på billedhuggerskolen, som klart er den svedigste af akademiets skoler. såvidt jeg husker, er det faktisk morten søkildes gamle plads, og han er også på plakaten.

ferniseringen er på fredag fra kl 16-20, jeg er der lige fra starten. vi ses


geiger-reportage fra spoken word i århus


rasmus steffensen fra geiger skriver om nye rørs koncert på spoken word i århus medio oktober. jeg synes, det er en fin karakteristik, og jeg er faktisk enig med ham langt hen ad vejen. det var ikke vores bedste koncert den aften (selvom der var gode momenter!), det snakkede vi om bagefter, og det er en konsekvens eller risiko ved at arbejde med fri improvisation. nogle gange er den der, og andre gange er det sværere at finde det smukke og sammenhængende og veloplagte udtryk. det havde vi på verbale pupiller, og vi havde det også i høj grad på cafekino. det er altid lidt uforudsigeligt at eksperimentere så heftigt på scenen, men det er en spændende og udfordrende form, at stole på nærværet og fokus i live-situationen. det handler om at lytte efter, og det er jo centralt både for lyrikken og musikken - opmærksomhed og koncentration. der er en slags dialogisk leg mellem os på scenen, en samtale mellem de de to kunstformer.
vi havde meget ud af at være i studiet i forrige weekend - vi lærer, hvad der fungerer og hvad, der låser, og vi leger stadig med formen og forsøger at tage vores udtryk nye steder hen. let´s see what happens...

here is rasmus, jeg synes, han har fat i den lange ende, som man siger:

"Nye Rør havde den lidt tvivlsomme ære at åbne festivalen kl. 18 torsdag aften med et halvtimes sæt. Pakhuset var på dette tidspunkt alt andet end pakket (de fleste folk sad vel og spiste aftensmad på det tidspunkt), og den lidt søvnige stemning i lokalet påvirkede tilsyneladende også stemningen på scenen. I hvert fald virkede Nye Rørs optræden lettere slap sammenlignet med den stærke og pågående koncert, de for nylig gav sammesteds til Verbale Pupiller-festivalen. Nye Rør, der udover Mads Eslund består af de to musikere Anders Birk og Martin Sommer har efterhånden ellers arbejdet sig op til at være et virkelig solidt trekløver, som supplerer hinanden fornemt i et improviseret sammenspil. Denne aften var man da heller ikke i tvivl om, at Sommer og Birk er fremragende musikere, som kan få et poetisk og mangefacetteret lydbillede ud af el-guitar, analoge synths og et par loop-pedaler. Ligeledes blev det slået fast, at Eslund er en karismatisk frontfigur, der selvom han læser han op af en bog, skaber et kropsligt nærvær, som har mere rock'n'roll end litterær salon over sig. I ord såvel som i fremførelse skaber han en hårfin balance mellem noget meget skrøbeligt og introvert og så en mere rå og sexet maskulinitet - en balance, som de to musikere på glimrende vis understøtter med et lydbillede, der det ene øjeblik kan være lavmælt og krystallinsk, for det næste at bevæge sig over i tungt maskinelle og regulært funky rytmer. Til Spoken Word-arrangementet lagde de meget stille ud med et nummer, som blev bygget roligt op på baggrund af loopede figurer fra Birks guitar. Nummeret bevægede sig dog efterfølgende op i mere støjende passager - en blanding, der var masser af potentiale i. Det svingede bare ikke helt. Når man vælger at improvisere, må man naturligvis kalkulere med, at musikerne ind imellem lige skal finde ind til hinanden, men Nye Rør virkede her mere famlende, end de har for vane. Og det indtryk hang desværre over dem resten af koncerten, hvor der var masser af virkelig gode passager og variation, men hvor der alligevel manglede lidt energi og sammenhæng. Interessant var det ikke desto mindre at høre bandet igen. Man ved aldrig helt, hvad der kommer, eftersom de tilsyneladende har valgt at bruge scenen som et eksperimentarium, hvor de prøver nye musikalske idéer af frem for at gentage vedtagne formler. Og selvom man havde hørt mange af teksterne, der primært var hentet fra Eslunds debutsamling Stærke røde sokker til slidte blå jeans, før, opdagede man også denne gang nye facetter af dem. Og det er da tankevækkende at iagttage, hvordan andre musikalske stemninger kan lade velkendte ord med nye betydningslag. I længden kunne man måske godt tænke sig, at gruppen også forsøger at fastholde nogle af stemningerne i egentlige kompositioner, men indtil videre følger man gerne Nye Rør på nye eventyr."