Bl.a. derfor er den bog altid i min taske

 

ord

 

når jeg nu siger Girolamo Frescobaldi

og derpå Carlo Gesualdo

Principe da Venosa

så er det jo slet ikke en opfordring

til diskussion af disse to gamle komponister

som ikke skal diskuteres men høres

men det skal deres pragtfulde italienske navne også

og hvor ville det være dejligt når vi mødes på gaden

at du sagde Girolamo Frescobaldi

og jeg svarede Carlo Gesualdo

Principe da Venosa

og at alt så var sagt

og vi stod bomstille

og kendte hinanden

- Svend Johansen: Modifikation


Love is best!


1901, 17. februar, søndag
Natten rolig, herlig. Vågnede glad med klare øjne. Følte lede ved kaffe og drak mælk. Gik i Djurgården: flag hejsedes på Skansen. To hunde gjorde sig lækre for mig! Læste i Stockholms Dagblad:  Love is best! - Dagens Evangelium handlede om kærligheden = Caritas ikke Eros-Amor -
Fandt i Maeterlinck en turistbrochure over Italien. Tænker nu på at rejse til et italiensk kloster som Richard Bergh har fundet. Røgelseslugten, der har afløst Sellerilugten, og blevet kvalmende, er i dag mindre fremtrædende. Måtte jeg bare få en ny!
Om aftenen så jeg korset på Slotsbakken dannet af gaslygter. Jeg ser det somme tider, ikke altid.

- Strindberg: Okkult dagbog


Femte indstilling til Montanas Litteraturpris

 

Camilla and the Horse lyder som titlen på en kulørt roman om den britiske landadel, men dækker over fem monologer og en novelle. Camilla viser sig at være jeg-fortælleren i to af monologerne, og “the Horse” at være det tilnavn, hvormed hun besmykker sin mand, Charles, som er “oppe i årene, men fyrig”.

De fem monologer er underfundige, poetiske, præcise og fulde af både ømhed og ironi. Den første monolog, Vandreturen, er rettere en vekselsang for tre stemmer: et ægtepars og en fremmed mands. Alma er på vandring bort fra sit ægteskab med Kristian, mens de sammen er på vandretur i Lake District, på sporet af de store romantiske digtere. På deres vej krydser de Edward, som sidder på et tag og er gal over kunsten. Personerne karakteriseres gennem bevægelsen i deres tankestrømme: Lige så flyvsk Almas tanker bevæger sig i tid og sted, lige så fikseret kredser Kristians om Alma. Edward er fortæller i de to næste monologer, Dyr og Dødsbo, som er lettere absurdistiske, sort humoristiske skildringer.

De to Camilla-monologer handler om, hvordan Camilla og hendes fyrige mand, Charles, forholder sig til østeuropæiske ludere i Berlin og nine-eleven i Lissabon, så vi ikke rigtig ved, om deres elskovsgale rejselyst er et over- eller underskud. Novellen er en genoptagelse af persongalleriet fra Hesselholdts forrige roman, ’I familiens skød’.

Hesselholdts prosa har fået et skud vildskab, som klæder den umanérlig godt, og Camilla and the Horse er en udsøgt prøve på litteraturens evne til at åbne andre bevidsthedsrum for os.

 


Sikkert har De intet begreb om denne lidelse


Og nu sygdommen! Næsten straks efter min hjemkomst blev jeg atter frygteligt hjemsøgt af epilepsien; det var, som om det nu gjaldt at indhente, hvad der i udlandet, hvor jeg i 3 måneder ingen anfald havde, var blevet forsømt. Desuden har jeg nu i en hel måned været plaget af hæmorroider. Sikkert har De intet begreb om denne lidelse; den viser sig hos mig hvert år for et par måneder, i reglen i februar og marts, og dette nu i de sidste 3 år. Forestil Dem blot: i 15 dage har jeg måttet ligge på sofaen uden at kunne tage en pen i hånden! Og følgen er blevet, at jeg nu må skrive mine 5 ark i disse sidste 15 dage af måneden. Således må jeg ligge på sofaen, fordi jeg hverken kan sidde eller stå for de smerter, der straks melder sig, så snart jeg rejser mig fra sofaen. I de sidste 3 dage har jeg dog i den henseende haft det betydeligt bedre.

- Dostojevskij (1866), brudstykke af brev til Baron Vrangel om genvordighederne ved arbejdet med Forrydelse og straf.


Denne djævelske tilfældighed


Installeret i min lille lejlighed bemærker jeg straks den amerikanske jernseng, med fire stolper prydet med messingkugler som ligner konduktorerne på en elektrisermaskine. Læg dertil den elastiske madras med spiralfjedre af kobber, helt som spolerne på Ruhmakorffs induktionsapparat, og man kan forestille sig mit raseri over denne djævelske tilfældighed. Umuligt at bede om en anden seng, af frygt for at vække mistanke om vanvid. For at forvisse mig om at der ikke skjulte sig noget over mit hoved, går jeg op på loftet. Som topmål af uheld er der kun en eneste ting deroppe, et enormt fletværk af sammenfiltret ståltråd, anbragt lige over min seng. Det er en akkumulator, tænker jeg. Hvis det bliver tordenvejr, hvad der er meget almindeligt her, vil ståltråden tiltrække lynet, og jeg ligger på konduktoren, uden at vove at sige et ord.
Samtidig foruroliges jeg af dunkene fra en maskine. Nu er det sådan at en susen for ørene har forfulgt mig siden jeg forlod Hotel Orfila, den ligner en hjuldampers stampen.
Da jeg er i tvivl om hvorvidt denne banken er virkelig, spørger jeg hvad det er.
Pressen i trykkeriet ved siden af.
Alt forklares så ligetil, men ikke desto mindre bliver jeg forskrækket over hvor enkle midler man benytter for at gøre mig gal.

- Strindberg: Inferno


Der pønses på nye piratoplæsninger



fra januar næste år, men måske er der allerede en tyvstart fredag den 19. december kl. 21, hvis nogen har et stort hjem eller lokale, de vil stille til rådighed. Det kunne være skønt med nogle gode og intense oplæsninger og en herlig fest lige inden jul. Meld ind, hvis du vil åbne dørene for Piratoplæsning #4 - eller hvis du kender et oplagt sted. 

Billedet (taget af Martin Johs. Møller) er fra Piratoplæsning #2 i GYS Arkitektur, Mikkel Bryggers Gade. 


Fjerde indstilling til Montanas Litteraturpris


Lars Frosts såkaldte ingeniørroman Ubevidst rødgang er en velresearchet tour de force gennem de tidlige 1970’ere, en periode præget af brydninger og opgør, politiske konflikter og terror, men også en tid med visioner og effektivisering, f.eks. kommunalreformen – det er før krisen og afgrunden, dog er Fiskebækbroen lige styrtet sammen.

Særlig bogens første del er en gennemført 70’er-pastiche, en slags Livet i Danmark med hele udtrækket af Volvo Amazoner, Palæstina-konflikten i fjernsyn og aviser, Ole Palsby-grill og Krogager og Spies. Her møder vi hovedpersonen, ingeniøren Erik, som lever et tilsyneladende almindeligt liv med sin kone Grete, vennen John og sønnen Arne samt en storebror, der bor på Lolland, Kresten. Erik oplever to dødsfald i familien, og det sidste (som titlen henfører til) bringer ham i anden del af romanen til Italien, hvor vi støder på en anderledes handlekraftig og hørklædt cool, kosmopolitisk Erik. I denne anden del skifter synsvinklen og stilen overraskende (som om man nu har fået farve-tv), og tempoet sættes gevaldigt op med den ny fortæller og med de eksotiske kulisser i Rom og Venedig. Det er en helt forskudt roman, som sikkert og raffineret blotlægger forbindelser tilbage til førstedelen.

Kompositorisk er Ubevidst rødgang herligt speciel og konsekvent. Frost er en formidabel stilist med et gehør og en sproglig beherskelse, som gør, at han kan slippe af sted med næsten hvad som helst: fra at skrive gråmeleret 70’er-prosa, til at lægge plotspor ud og lade dem fare, skrue op og ned for tempoet og sende læseren på strækmarch gennem ingeniørhistorien. Romanen flyder over af viden og fortællelyst grænsende til maskeret foredrag og overkill, men på den gode måde, og det er ikke falsk genrebetegnelse (ingeniørroman), når vi hører så detaljeret om princippet bag Frankipæle, Venedigs konstruktion, inddæmning og gradvise forfald, og vi skal gennem 15 sider om Krupp-dynastiet og mærke svimmelheden af at stå under kuplen i Pantheon.

Der er noget ødselt over Ubevidst rødgang, men det er også en tematisk stram og især i anden del ligefrem action packed og thriller-effektiv roman. Som en velskænket Manhattan i en meget brun bar! Nåja, hvis det giver nogen mening.

 


Frost er indstillet


Lars Frosts såkaldte ingeniørroman Ubevidst rødgang er fjerde indstillede bog til Montanas Litteraturpris. Kritikerpanel #2 (se post herunder) vil diskutere romanen, som Lars selv læser op fra på torsdag i Lauritz Kunsthal.

Mere om indstillingen af Ubevidst rødgang i Informations bogtillæg på torsdag og her på bloggen onsdag sent.


Kritikerpanel #2 på torsdag


Den 20. november kl. 17-20 afholdes Kritikerpanel #2 i Montanas show room på Kastelsvej. Kritikerpanelet består af Mai Misfeldt, Lilian Munk Rösing og Lars Bukdahl, og de skal diskutere tredje og fjerde indstilling til Montanas Litteraturpris.

Tredje indstilling er Das Beckwerks roman Suverænen. Fjerde indstilling præsenteres på torsdag i Information.

Lauritz Kunsthal
Kastelsvej 18
2100 København Ø

Arrangementet er gratis. Invitér frit!


Tredje indstilling til Montanas Litteraturpris

 

Das Beckwerks Suverænen er en slags selvstændig fortsættelse af clausbeck-nielsen.nets Selvmordsaktionen, hvor Nielsen & Rasmussen rejste rundt i et krigshærget Irak med demokratiet i en kasse og et parlament som et telt; en absolut klovnet og grotesk bogstavelig happening, som i og med de personlige risici og de absurde og virkelige twists & turns bliver en hårdkogt thriller om undtagelsestilstanden og sætter en ny standart for politisk kunst.

I romanen Suverænen skal demokratikassen med til USA, og allerede over Atlanten skrues forventningerne kraftigt i vejret. En spritny, ydmyg og dedikeret Nielsen er krønikeskriver for den gamle Rasmussen, nu i universalistisk topform – stortalende, altædende,  Parliament-rygende og eventyrligt indbildsk! I flyet holder han foredrag og citerer bl.a. Tocqueville, og det ligger i luften – og i Nielsens forventninger – at Rasmussen vil indsætte sig selv på sin rette plads i historien som ’suveræn’ i Carl Schmitts definition, dvs. hersker over undtagelsestilstanden. Men alt går i skuddermudder: kassen med demokratiet bliver sendt retur, og i New York løber makkerparret en åben dør ind og må rende spidsrod for ikke at blive avantgarde-darlings, og senere i forbundshovedstaden vil ingen tale med dem, og de driver lidt tilfældigt omkring. Nielsen følger trofast med som en anden Sancho Panza, mens en stadig mere rastløs og frustreret Rasmussen æder, drikker og ryger sig igennem Washington D.C. for til sidst at krakelere og drikke sig i hegnet på valgnatten i 2004, hvor han til Nielsens store fortrydelse falder ud af rollen som cool universalist og giver sig til at ævle om sin hjemstavn på Fyn.

Suverænen er suverænt godt skrevet og kostelige absurde løjer, på sin vis en letløbende og langtrukken farce, men også et stort nyt kapitel i denne overrumplende, åbne og særegne virksomhed, som er Das Beckwerk.

Hvor langt ud kan man drive sin ikke-eksistens, inden den krakelerer? Kan man på en gang være ingen og alt, og kan man give afkald på kunsten og kunstinstitutionen, politikken og de politiske institutioner og erstatte dem med helt andre former for væren eller handling? Man er med hele vejen, til Kerry-Edwards rally i Upper West Side, på trøsteløse Starbucks om natten ned gennem Manhattan slæbende på en imaginær kasse, ind i Metodistkirker og Sports Pubs og Community Centers, hele vejen op ad The Mall og tilbage igen. Der er ingen ende på historien om ikke at være nogen. Det er pragtfuldt!

 


Democracy


Sir Eric Beyond and the Avantgarde: 

democracy
freedom's got no consequences


Preben Major Sørensen: På vippen


BANG! Så er julegaven til slemme mormor Lis og onkel Helmut snart i handlen.


Preben Major Sørensens nye voldspornografiske, sprogligt raffinerede og dødsfikserede prosasamling vil vække glæde og forundring ikke mindst hos de mange, som er henvist til det mindre fantasifulde hverdagsliv, den moderne globaliserede civilisation har at tilbyde. Her er både smæk for skillingen, stærke dødsforventninger, grov vold og forfinet atmosfærisk poesi. Hvad mere kan man forlange? 

På vippen er den uafhængige opfølger til den anmelderroste De dødes vej, der udkom i december 2007.

På vippen
af Preben Major Sørensen
ISBN 978-87-92117-11-3
2008 - 382 sider - 349 kr
Bestil bogen

Udgivelsesdato 4. december 2008.