nye rør goes goth
koncertændring
big up til max ipsen i standart
"Fluebogen er udgivet på det relativt nye og ikke særligt store forlag Anblik. Anblik har på det seneste fortjent høstet fine anmeldelser for gode bøger af yngre forfattere. Anblik gør et flot stykke arbejde, og udgiver kvalitetslitteratur der har svære vilkår på nogle af de etablerede forlag, der tilsyneladende helst udgiver livsstilsbøger og biografier over kendte personer der har fået en ferm journalist til at skrive for sig. Imens udgiver Anblik nye og spændende forfatterskaber, og det er en fjer i hatten - en fjer som passer godt i buketten af gode udgivelser - at Anblik nu har udgivet interessante og gode tekster af Hans Otto Jørgensen, en af de helt væsentlige danske forfattere gennem længere tid - og lige nu."
tag og læs!
djævelsk træt
spoken word i århus
verbale pupiller
amagernummerpladen er stadig hot!
nye rør på verbale pupiller
audiatur
foreløbigt program for verbale pupiller
14. SEPTEMBER
12:00 Seminar Nordisk og Fransk Institut AU - Nobelsalen
Jacques Roubaud - OuLiPo, om forholdet mellem poesi og matematik
Steen Bille Jørgensen - interview/ordstyrer
16:00 Åbning
Tale v. Marianne Ping Huang
Forfatterskolen
Tomas Thøfner & Morten Søndergaard: Hypoteser for to stemmer
Pause
21:00 - 03:00
X
Under Byen
Fidel Astro
Geiger
15. SEPTEMBER
11:00 Bogmessen åbner
Vært: Martin Glaz Serup & Mathias Kokholm
Gitte Broeng - Hurricane
Sophie Pucill/Louise Rosengreen - Diafrag
Martin Högström - nypoesi.net
Mads Eslund/Anders Abildgaard Nielsen - Anblik
Sofia Stenström - Kritiker/Ariel
Eli I. Lund - Kanji dreams
14:00 - 16:00 Kritikersalon v. Litlive
Martin Högström (S) & Gitte Broeng (DK)
Kritiker: Espen Stuelund (N), Nils Olsson (S) & Kristine Kabel (DK)
Ordstyrer: Annelie Axén (S)
16:00
Per Aage Brandt (DK)
Monica Aasprong (N)
Jacques Roubaud (F)
Martin Larsen (DK)
Leevi Lehto (FL)
21:00 - 03:00 koncert
Joe True (DK)
Tue Track (DK)
Rasmus Möbius (DK)
Geiger
16. SEPTEMBER
11:00 Bogmesse
Præsentation af antologien dette er inte fiktion v. Tiia Strandén (FL) og Oscar Rossi (FL)
Oscar Rossi (FL)
Kajsa Sundin/Kristian Carlson - OEI editör (S)
Mikkel Wallentin - dada-invest (DK)
Sigurd Tenningen - gasspedal (N)
Linna Hansén - Pequod/Pequod press/Ramus (S)
Morten Søkilde - Arena (DK)
X - Basilisk (DK)
14:00 - 16:00 Kritikersalon v. Litlive
Forfatter: Ingrid Storholmen (N) & Thomas Hvid Kromann (DK)
Kritiker: Espen Stuelund (N), Nils Olson (S) & Kristine Kabel (DK)
Ordstyrer: Marian Enge (N)
16:00 - 17:30 Bardinale oplæsning
Volker Sielaff (D)
Lars Skinnebach (DK)
Nico Bleutge (D)
Mette Moestrup (DK)
17:30 - 19:30 Oplæsning
Ingrid Storholmen (N)
Anna Hallberg (S)
Knud Steffen Nielsen (DK)
Tone Hødnebø (N)
Preben Major Sørensen (DK)
20:00 Afslutningskoncert m. Consul Pepsi - Peter Laugesen & John Tchicai
en århushistorie
jeg håber ikke verbale pupiller bliver sådan her (pasted fra visir, om booktenders 06 i ridehuset - det var så pisse koldt i det ridehus! - det var sgu derfor, vi drak, for at holde varmen):
"Programmet var tilrettelagt sådan, at de litterære indslag løb over scenen i løbet af eftermiddagen, imens der stadig herskede en rimelig saglig og ædruelig stemning blandt gæsterne, hvorefter de to bands tog over og afsluttede aftenen i højt humør, i takt med at efterspørgslen på barens litterære drinks steg dramatisk.
Det betød, at man bl.a. kunne opleve et allikefuldt trekløver bestående af digteren og dagens konferencier Mads Eslund, en lokal litteraturlektor og forfatteren Dennis Gade Kofod, der pga. en ombytning af hans efternavne i programmet havde fået tilranet sig fri bar som plaster på såret.
(...)
Århus-digteren Mads Eslund havde ikke meget tilovers for det århusianske litteraturpublikum. "Der kommer jo ikke særligt mange, og det bærer præg af, at Århus ikke har noget miljø for litteratur. Arrangementet er støttet i hoved og røv, og alligevel går det forbi alles næse. Jeg tror, der var lidt over 40 for at høre min oplæsning, og på den facon er det et meget provinsielt arrangement. Men jeg synes det er fantastisk, at programmet er så idealistisk, og at så mange ubeskrevne folk er blevet inviteret. Derfor skal arrangementet have stor ros."
Men som Eslund også påpegede, må det have været en lidt frustrerende oplevelse for de tilstedeværende forlag, der praktisk talt ikke fik solgt nogen bøger. Det dog lige med undtagelse af en nyoversættelse af tre Gertrude Stein-essays, som en saligt piberygende Peter Laugesen købte, ligesom føromtalte universitetslektor fik overstået et par bogindkøb, inden han mødtes med svirrebrødrene i baren."
tak for festen i lørdags
reception for kejsersnit på torsdag
beskrivelse vs ide? - jeg tygger lidt på den her
NYE HØJDER Jeppe Brixvold, 21-08-2007 23:44 Jeg synes ellers lige siden var ved at få en helt ny karakter. Tomgang? Du er jo gal, mand, der er biler og alt muligt. Apropos har jeg netop fået min interesse i romangenren gundigt renset og efterset af Cormac McCarthys lyriske "The Road", det er sateme en god bog. mads eslund, 22-08-2007 17:32 hov, jeppe. du slettede dit første svar til jj, det var kantet, men også spændende. det der med at være træt af det beskrivende i litteraturen, at litteraturen ikke skulle være interesseret i at vin er rød, men interesseret i HVAD vin er. kan du ikke skrive, hvad du mente, eller hvad du tænker om det mere udførligt. det satte tanker i gang, men rodede tanker i mit hoved, fordi du skrev så kort og indigneret. det lød lidt absolut... jens jacob, 23-08-2007 14:57 Selvfølgelig er jeg gal, bindegal, og du er misundelig. Iøvrigt synes jeg, det er ærgerligt, hvis du har fjernet et kantet indlæg af en slags, hvis ikke en blog er fuld af finker og brølere bliver det for pænt og kontrolleret - selvom...lige præcis kontrol med robotternes indlæg, kan man da godt have, og jeg kunne nu bedre lide dem med blackonblack dogwithgirl blackwithcar osv. Gensyn med Holbæk Jens Jacob, 23-08-2007 15:05 ....men det gode ved at forfattere nulrer lidt tekst omkring et glas vin istedet for at gå ind i dets essens er vel, at det er sådan en slags fænomenologisk redelighed, eller hvad? venter spændt på din indignation. så tænkte jeg lige på Houellebecq, som du har skrevet om - altså det jeg selv faldt for i sin tid var bestemt ikke hans tekniske færdigheder, men mere primitivt, at her blev der skrevet med nerve. Hele den skamløse udlevering af fornedrelse, smålighed og ydmygelse. Det slog mig, at jeg slet ikke kunne komme på nogen dansk forfatter, der havde skrevet med så meget nerve, alt var pludselig for pænt. Det imponerede mig. Rock n roll, simpelthen. fire emner Jeppe Brixvold, 28-08-2007 22:54 Det kantede indlæg, ja, det røg, da jeg i forvejen var ved at fjerne spam, som jeg nu forsøger at gøre her og der - men mængden er ved at tage af, guderne ved hvorfor. Jeg kan heller ikke helt huske, hvorfor jeg tog det væk. Men det var altså, at der var for meget beskriveri i litteraturen, en konstrueret illusion af, at man kan stå ved siden af det, man taler om - i realiteten er det jo inden i en. Ja, der er Houellebecq fx god til at være i det han taler om, faktisk ikke TALE OM det, men skrive det. Vi ligger under for en visuel kulturs opdeling i subjekt og objekt, at verden sådan bare er der, objektivt, og så kommer vi som subjekter til den på forskellige måder. Litteratur har udgangspunkt i mytologi og sang, hvor verden findes på en anden måde, som idé, som et nærvær i sindet, der strengt taget ikke behøver det fænomenologiske mellemværende med tingene, dvs. at litteraturen stifter verden i os, når den lykkes, den beskriver den ikke. Beskriver Björling en søbred her? nej, han taler om ideen søbred, ideen træ ved søbred, ideen lyd i træ, du kan ikke bare gå ud og sanse det et eller andet sted og så få samme nærvær. Det er noget i den retning, jeg forsøger at sige et sted i det alenlange romaner-indlæg, hvor jeg taler om, at rigtige romaner virker indefra, inde i ens tanke- og følelsesliv, de er ikke en række beskrevne handlinger. |