beskrivelse vs ide? - jeg tygger lidt på den her

           
NYE HØJDER
Jeppe Brixvold,  21-08-2007 23:44

Jeg synes ellers lige siden var ved at få en helt
ny karakter. Tomgang? Du er jo gal, mand, der er
biler og alt muligt. Apropos har jeg netop fået
min interesse i romangenren gundigt renset og
efterset af Cormac McCarthys lyriske "The
Road", det er sateme en god bog.



mads eslund,  22-08-2007 17:32

hov, jeppe. du slettede dit første svar til jj,
det var kantet, men også spændende. det der med at
være træt af det beskrivende i litteraturen, at
litteraturen ikke skulle være interesseret i at
vin er rød, men interesseret i HVAD vin er.
kan du ikke skrive, hvad du mente, eller hvad du
tænker om det mere udførligt. det satte tanker i
gang, men rodede tanker i mit hoved, fordi du
skrev så kort og indigneret. det lød lidt
absolut...



jens jacob,  23-08-2007 14:57

Selvfølgelig er jeg gal, bindegal, og du er
misundelig. Iøvrigt synes jeg, det er ærgerligt,
hvis du har fjernet et kantet indlæg af en slags,
hvis ikke en blog er fuld af finker og brølere
bliver det for pænt og kontrolleret -
selvom...lige præcis kontrol med robotternes
indlæg, kan man da godt have, og jeg kunne nu
bedre lide dem med blackonblack dogwithgirl
blackwithcar osv.


Gensyn med Holbæk
Jens Jacob,  23-08-2007 15:05

....men det gode ved at forfattere nulrer lidt
tekst omkring et glas vin istedet for at gå ind i
dets essens er vel, at det er sådan en slags
fænomenologisk redelighed, eller hvad? venter
spændt på din indignation.

så tænkte jeg lige på Houellebecq, som du har
skrevet om - altså det jeg selv faldt for i sin
tid var bestemt ikke hans tekniske færdigheder,
men mere primitivt, at her blev der skrevet med
nerve. Hele den skamløse udlevering af
fornedrelse, smålighed og ydmygelse. Det slog mig,
at jeg slet ikke kunne komme på nogen dansk
forfatter, der havde skrevet med så meget nerve,
alt var pludselig for pænt. Det imponerede mig.
Rock n roll, simpelthen.


fire emner
Jeppe Brixvold,  28-08-2007 22:54

Det kantede indlæg, ja, det røg, da jeg i forvejen
var ved at fjerne spam, som jeg nu forsøger at
gøre her og der - men mængden er ved at tage af,
guderne ved hvorfor. Jeg kan heller ikke helt
huske, hvorfor jeg tog det væk. Men det var altså,
at der var for meget beskriveri i litteraturen, en
konstrueret illusion af, at man kan stå ved siden
af det, man taler om - i realiteten er det jo
inden i en. Ja, der er Houellebecq fx god til at
være i det han taler om, faktisk ikke TALE OM det,
men skrive det. Vi ligger under for en visuel
kulturs opdeling i subjekt og objekt, at verden
sådan bare er der, objektivt, og så kommer vi som
subjekter til den på forskellige måder. Litteratur
har udgangspunkt i mytologi og sang, hvor verden
findes på en anden måde, som idé, som et nærvær i
sindet, der strengt taget ikke behøver det
fænomenologiske mellemværende med tingene, dvs. at
litteraturen stifter verden i os, når den lykkes,
den beskriver den ikke. Beskriver Björling en
søbred her? nej, han taler om ideen søbred, ideen
træ ved søbred, ideen lyd i træ, du kan ikke bare
gå ud og sanse det et eller andet sted og så få
samme nærvær. Det er noget i den retning, jeg
forsøger at sige et sted i det alenlange
romaner-indlæg, hvor jeg taler om, at rigtige
romaner virker indefra, inde i ens tanke- og
følelsesliv, de er ikke en række beskrevne
handlinger.
 

Kommentarer
Postat av: eslund

pasted fra jeppes blog. jeg skriver nok snart noget derinde, men jeg skal lige finde ud af, hvad jeg mener.
nogen bud?

Postat av: eslund

kig også forbi dennis´ blog. diskussion af jeppes tanker omkring fortælleren. indlæg af elving, jj og dennis

2007-09-01 @ 13:09:59
URL: http://eslund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback