jeg er i berlin den næste uge
nye rør på SPOT-festival den 2. juni
Læs om Spot Festivalen på www.spotfestival.dk
Nye Rør er et samarbejde mellem en forfatter og to
musikere. Forfatteren Mads Eslund, som debuterede i
2005 med digtsamlingen Stærkt røde sokker til slidte
blå jeans. Musikeren Anders Birk har spillet som guitarist
med Carpark North, Love Julie, Maya Albana, Per
Vers og L.O.C, mens Martin Sommer spiller keyboards
med bl.a. Tina Dickow, Mark Linn, Marie Frank og C21.
PETER LAUGESEN & SINGVOGEL - www.singvogel.dk
Forstadsrock´n´roll med horn, tråd og el kombineret med
lyrik i verdensklasse er essensen af rockbandet
Singvogels og digteren Peter Laugesens samarbejde.
Med afsæt i beat-litteraturen har Laugesen udgivet over
40 digtsamlinger og placeret sig som en af Danmarks
mest originale digtere. Singvogel og Laugesen har udgivet
to meget roste albums og spillet mange koncerter.
MIKKELMODULERERMARIUS - www.myspace.com/mikkelmodulerermarius
Hos MikkelModulererMarius veksler regulær oplæsning
med rap og sang, mens musiksiden på opfindsom vis
byder på et overskud af hip-hop, electronica, jazz, dub
og virkelighedens lyde. MikkelModulererMarius består
af electronicamusikeren Mikkel Meyer, der har udgivet
på både danske og udenlandske labels, og den anmelderroste
forfatter Marius Nørup-Nielsen.
MORTEN SØNDERGAARD & SCHWEPPENHÄUSER/THOMSEN
Med to nomineringer til Nordisk Råds Litteraturpris er
Morten Søndergaard en af landets mest markante
digtere. Den elektroniske duo Schweppenhäuser/
Thomsen og Søndergaard udvider grænserne for, hvad
kombinationen af poesi og musik kan rumme. De
afsøgende digte og udforskende lydflader åbner et voldsomt
og skrøbeligt lydlandskab, hvor ord og toner mødes - i digtopløsning.
AHEADAHEAD
Aheadahead består af den amerikanske forfatter og
poetry slam-mester Michael Lee Burgess og musikeren
Henrik Sundh. Burgess har udgivet to novellesamlinger,
og Sundh spiller bl.a. med i Autofant, Nowhereland og
Tys Tys. Som Aheadahead har de optrådt på bl.a.
Norberg- og Lyd+Litteratur-festivalerne og står for en
stærk og gennemarbejdet hybrid af musik og tekst.
TURBULENS OG JANUS KODAL
Rockgruppen Turbulens har arbejdet med at sætte
forskellige danske digtere på scenen, senest forfatteren
Janus Kodal, der debuterede i 1991. Den forfatterskoleuddannede
Janus Kodal er en uomgængelig stemme i
dansk digtning, og i samarbejdet mellem Turbulens, der
har to anmelderroste albums i bagagen, og Kodal går
musik og litteratur op i en højere enhed.
2xFOREDRAG
FOREDRAG OM KUNST- OG LITTERATURHISTORISK BAGGRUND
FOR TVÆREÆSTETISKE SAMARBEJDER
Hvad er den kunst- og litteraturhistoriske baggrund for tværæstetiske
samarbejder mellem f.eks. musik, litteratur og billedkunst ? og hvad
er det, der sker i øjeblikket, hvor musikken er meget opsøgende i
forhold til f.eks. litteraturen? Hvad sker der i sammenstødene? Hvorfor
er de nødvendige?
FOREDRAG OM AT ARBEJDE MED LYD OG LITTERATUR
Om at arbejde på tværs af musikken og litteraturen - udfordringer
og fordele. Hvordan får man to kunstarter til at blive én? Gode råd til
musikere og forfattere, der gerne vil arbejde sammen. Trioen har netop
udgivet albummet Hjertets abe sparker sig fri, og med foredraget
vil de give et indblik i deres kunstneriske proces, hvor lyrik og musik
gensidigt udfordrer hinanden.
Sted: Århus Kunstbygning, 8000 Århus C
Dato: 1/6/2007 - 2/6/2007
christian skov-aften i morgen på literaturhaus
Christian Skovs 85 års fødselsdag og udgivelsen af antologien Christian Skov - læsninger i forfatterskabet fejres på LiteraturHaus den 23. maj 2007 klokken 20.00.
Her byder Dennis Gade Kofod velkommen og Hans Otto Jørgensen læser op af udvalgte tekster fra forfatterskabet. Marianne Ping Huang introducerer forfatterskabet under overskriften "Bevidsthedsstrøm og realisme". Herefter taler Kristina Nya Glaffey og Anders Abildgaard Nielsen om de seneste bøger. Jeppe Brixvold lægger afslutningsvis op til diskussion af romanen "Hein dør". Christian Skov er forfatternes forfatter, der, på trods af kritikkens anerkendelse, endnu ikke har nået det helt store publikum. Kom og opdag en af de store små danske forfattere.
Se mere på www.literaturhaus.dk
romanfortælleren
hans ottos fluebog kommer snart
PULS rettelse
hurra! bloggen fylder et år i dag
den niende maj nittenseksoghalvfjerds
ribesbuskene står i flor som flammer
fra helveds eller sodomas kammer
det er solskin i søndagens univers
svalen er mærkeligt nok ikke kommet
med sine dødsskrigs lykkelige falset
radioen spiller d-mol koncert af bach
selv sidder jeg ved mit solitaire skak
for at slippe for de andre problemer
der står omtalt i blade og aviser
endnu er neptun retrograd i skyggen
som en tavs passiv medspiller i myten
i cellen har ulrike meinhof hængt sig
tidligt om morgenen den niende maj
nye rør spiller på puls festival
check puls festival ud på www.pulsfestival.dk, det er et gævt projekt.
anblikblog
skov-antologien positivt anmeldt i politiken af may schack
"Jeg betragter det som et grundvilkår, at vi er spærret inde i vores egen bevidsthed". Med disse ord sammenfatter Christian Skov hele undersøgelsesfeltet for sit forfatterskab, der er lille og originalt. Det tæller fire romaner, tre novellesamlinger, og dertil kommer et radiospil samt et par ungdomsværker, som Skov selv har slettet af sit forfatterskab.
Det er romanerne og novellerne, der analyseres i bogen "Christian Skov - læsninger i forfatterskabet". Redaktørerne Anders Abildgaard Nielsen og Dennis Gade Kofod har sat en række litterater til at læse og følger op med et oplysende interview med forfatteren, hvorfra ovenstående citat stammer.
Læsningerne er varierende i anlæg og karakter, men alle læseværdige. Redaktørerne angiver, at der ikke vil blive fulgt et psykologisk spor i læsningerne - det sker nu til dels alligevel, og det er også vanskeligt og vel heller ikke ønskeligt at undgå med et forfatterskab som Skovs, der så decideret fremstiller »en moderne subjektivitet uhjælpeligt lukket inde i sig selv«, som Marianne Ping Huang formulerer det. Ikke mindst mennesket i spidsbelastede situationer har optaget Skov : timerne før en henrettelse ("Hein dør"), en kvinde i sygesengen ("Endnu er markerne frosne") for nu at nævne udgangspunktet for den første og seneste roman.
Jørn Erslev Andersens læsning af et par af novellerne bliver til et brandgodt essay om virkelighedsproblemet hos Skov. Han formår at åbne novellerne udad mod hele forfatterskabet, så en rød tråd kommer til syne - de fortalte personers forsøg på at komme til en afklaring af noget uvist og hermed forfatterens ambitiøse forsøg på at komme tæt på »det blanke punkt mellem omverden og bevidsthed«. Den stil, Skov udvikler til dette, betegnes som en kombination af en virkelighedsnær realisme og en særegen stream of consciousness-teknik. Den er andre også inde på, og den demonstreres i det hele taget grundigt i form af prisværdigt fyldige citater overalt i bogen, så Skovs stil og stemme høres.
Hans Otto Jørgensen og Christina Hesselholdt hæfter sig i læsningen af "Ingers hvide ben" især ved romanens tilbagevendende retoriske figur »det er i ham«, som er så karakteristisk for Skov. Jeppe Brixvold forsøger at bruge Northrop Fryes romancebegreb i sin læsning af "Hein dør". Hvor produktivt det er, ved jeg egentlig ikke, det mudrer snarere romanen til end belyser den - måske fordi der i virkeligheden er et problem med Fryes begreb. Hvad Hannah Arendts begreber skal i en anden læsning overbevises man heller ikke om. Mindre ambitiøs, men klar er f.eks. Anne Yde Vestergaards læsning af "Tønnesen i forårssol".
Bogen udgives i anledning af Christian Skovs 85-års fødselsdag 22. maj. Alle hans bøger kan læses som stykker af den samme fortælling, som én lang undersøgelse af ét vilkår: menneskets forvisning til sin egen bevidsthed. Hvordan denne undersøgelse foregår, demonstrerer denne bog på givende vis.