første kandidat til montanas litteraturpris!

Så er vi igang. Det første nominerede værk til vores nye store litteraturpris, Montanas Litteraturpris, er klar. Vi har valgt at starte med lidt af en sensation, nemlig debutanten Maja Lee Langvad, der bliver nomineret for debutbogen Find Holger Danske. Her er motivation for indstillingen:

Find Holger Danske er ikke alene en original og usædvanlig litterær udgivelse, det er også en bemærkelsesværdig og forfriskende debut, som er vanskelig at genrebestemme. Bogen består bl.a. af remser, ”lovtekster”, faksimile-gengivelser spørgeskemaer og readymades, som, cool og legende morsomt, undersøger politiske sprængfarlige temaer som danskhed, integration og etnicitet. Find Holger Danske er både konceptkunst og litteratur, projektet kan måske kaldes poetisk dokumentarisme.

Forfatteren er selv af anden etnisk herkomst, hun bruger sig selv og sin baggrund meget direkte, men bogen er hverken ”etnisk frelst” eller navlepillende. Den er tværtimod både skarpt selvkritisk og satirisk spiddende i sin behandling af emnet. Det er en helt aktuel politisk problematik, som tages op i bogen på en overrumplende, konfronterende og meget bogstavelig måde. Teksterne er alt fra konceptuelt tørre til satirisk morsomme og groteske. Maja Lee Langvad besidder et komisk talent, men formår igennem hele bogen også at holde et klart fokus og en saglighed. Det er et modigt og personligt og i lige så høj grad intelligent og tankevækkende værk.

Nu har vi valgt den første, men er der andre meninger om den sag, vil vi gerne høre dem. Så kom og giv jeres besyn med om denne overraskende debut.

 


Kommentarer
Postat av: Martin Glaz Serup

Det er forresten sjovt, det med at "forfatteren er selv af anden etnisk herkomst"; jeg kunne godt tænke mig at spørge: hvilken? Og: er det ikke netop noget af det Majas bog arbejder med at problematisere?

/M

Postat av: eslund

jeg forstår godt, hvor du vil hen, martin, men tror du ikke, det er væsentligt for bogen, at maja selv er adopteret? havde bogen gjort ligeså stort indtryk, hvis eksempelvis du eller jeg havde skrevet den? kunne vi overhovedet det med samme humor og selvironi. jeg er selv i tvivl...

anden etnisk herkomst her betyder sådan set ikke andet, end at maja er født i korea, af koreanske forældre. det gør hende jo ikke mindre dansk - det er vel DET, bogen (også) handler om

2006-10-09 @ 10:57:03
URL: http://www.eslund.blogg.se
Postat av: Susanne

Med forbehold for at jeg ikke ved om de herrer på nogen mulig måde er adopterede, men "humor og selvironi"? Ja, du mener vel erfaring, også. Desuden så ved jeg ikke hvorfor det er nødvending med alle disse forbehold, Langvad er ikke "etnisk frelst" -- Og så Tue idag der refererer til hvad kritikerne har sagt om Moestrups "Kingsize": "feminisme uden forurettelse", hvad er der galt med at mene noget i DK? Mén noget, but look pretty while you do it? Hvad er det som er så farligt?

2006-10-19 @ 00:57:28
URL: http://tigerclaws.blogspot.com
Postat av: es

jeg ved det virkelig ikke, susanne. jeg tror, jeg svarede martin meget forsigtigt, fordi jeg ikke orkede en masse palaverkommentarer, men jeg blev faktisk lidst irriteret over hans spørgsmål. men så beherskede jeg mig.
der er meget politisk korrekthed, jeg ved ikke hvorfor alt er så velmenende.

2006-10-19 @ 09:43:05
URL: http://www.eslund.blogg.se
Postat av: Susanne

Hh, men hvad er forskellen på politisk korrekthed og politisk engagement - og tror du at det sidste findes?

2006-10-19 @ 10:19:33
URL: http://tigerclaws.blogspot.com
Postat av: eslund

om politisk engagement findes? i det hele taget eller i litteraturen? - du mener vel det sidste. der findes vel vilje (velvilje?) og indignation, der findes i hvert fald engagement. skinnebach, martin glaz, ursula, das beckwerk, moestrup - alle mulige er temmelig engagerede.
jeg tror, jeg bliver træt af det, når det bliver decideret politisk, så bliver det noget lort litterært. ovennævnte forfattere falder ikke i den fælde, det kan jeg faktisk ikke komme på nogen, der gør.
en ting er, hvad er tales indigneret om på blogs og ved cafeborde - en anden anden ting er - heldigvis - hvad der bliver skrevet. forestil dig en politisk korrekt bog! - den er led...

2006-10-20 @ 14:04:21
URL: http://www.eslund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback