15:15 og information i morgen skriver

LITTERATURPRIS: Helt fri for Jane Aamund

Information og Testrup Højskole indstifter en ny litteraturpris, der ser bort fra mainstream og søger de fornyende og grænseoverskridende værker

 


 

FRA VOR HELT EGEN VERDEN

Ny dansk pris: Montanas Litteraturpris

6 danske forfattere skal dyste om en helt ny dansk litteraturpris

af Peter Nielsen


 

En helt ny litteraturpris ser dagens lys. Det er dagbladet Information og Testrup Højskole, der i fællesskab har indstiftet en ny litteraturpris, Montanas Litteraturpris, der vil blive uddelt første gang i januar 2007. 

Ifølge kriterierne skal prisen gives til »et dansk værk, som inden for sin genre er fornyende, grænseoverskridende eller et værk, som formår at belyse virkeligheden på en ny eller overraskende måde.« Prisen er sponsoreret af møbelfirmaet Montana og er på 30.000 kr. Prisen kan gives til skønlitterære udgivelser, essaysamlinger, fagbøger og biografier.

Sigtet med den nye litteraturpris er at honorere den litteratur, som det kræver en særlig indsats at producere. I et lille sprogområde som det danske og med et litterært marked, der har stadigt stærkere fokus på mainstream-litteratur og bestsellere er det vigtigt at støtte den litteratur, som er med til at flytte grænser i folks bevidsthed og derigennem berige kulturen. Dette arbejde ønsker vi at støtte symbolsk og økonomisk.

I løbet af efteråret indstiller vi derfor i alt 6 danske værker fra 2006 til Montanas Litteraturpris. Da bogsæsonen langt fra er slut endnu, og da den nye pris skal afspejle aktualitet, er det ikke muligt nu at komme med listen over de  nominerede værker. Disse vil derfor løbende blive præsenteret i Information. 

Første nominering følger torsdag den 5. Oktober sammen med en stor forfatterpræsentation – og de efterfølgende kandidater med 14 dages mellemrum. Til at finde frem til den endelige vinder af litteraturprisen er der nedsat en dommerkomité bestående af blandt andre forfatterne Jan Kjærstad, Pia Juul og kritikerne Erik Skyum-Nielsen og Lilian Munk Rösing. Prisvinderen bliver offentliggjort fredag d. 19. januar 2007.


 

I sammenhæng med litteraturprisen afholder Testrup Højskole og dagbladet Information et seminar om dansk litteratur, Tag og læs! Seminaret skal hvert år handle om og være et kritisk tilbageblik på det foregående års bogsæson. Til kurset inviteres en række prominente forfattere og kritikere til at præsentere, diskutere og fejre de bedste og mest interessante, mest kontroversielle, mest ombejlede og forkætrede bøger.

Kurset finder sted 14.-20. januar på Testrup Højskole, og blandt de optrædende vil være: Kirsten Thorup, Thomas Boberg, Johannes Riis, Pablo Henrik Llambías, Ursula Andkjær Olsen, Peter Laugesen, Niels Skousen, Peter Adolphsen, Rune Lykkeberg, Erik Skyum-Nielsen, Lilian Munk Rösing, Marianne Ping Huang, Claus Beck-Nielsen (1963-2001), Mette Moestrup, Maja Lee Langvad, Hans Otto Jørgensen og Lars Bukdahl. 


vejrudsigt, ponge

Regn


Regnen, jeg ser falde i gården, kommer ned i mange forskellige fremtoninger. I midten er den et fint, løst gardin (eller net), et ubønhørligt, men forholdsvis langsomt nedfald af antagelig ret lette dråber, en uophørlig nedbør uden kraft, et koncentreret brudstykke af ren meteor. Nær murene til højre og venstre falder med højere lyd de tungere dråber af mere individuel art. Ét sted forekommer de at være på størrelse med et hvedekorn, et andet med en ært og andre steder igen med en glaskugle. Over gesimser, over vindueskarme, løber regnen vandret, mens den på deres underside hænger som konvekse bolsjer. Langs hele overfladen af et lille zinktag, som blikket læner sig ud over, risler den i et meget tyndt lag og danner krusninger på grund af sin ganske vekslende strømmen hen over tagbeklædningens usynlige bugtninger og forhøjninger. Fra den tilstødende afløbsrende, hvor den flyder med samme vedholdenhed som en dyb bæk uden stejle skrænter, styrter den brat som en groft flettet, fuldkommen lodret vandstråle ned mod jorden, hvor den brister og sprøjter op som glitrende bændler.

     Hver eneste af disse former har en særlig fremtoning; hertil hører en særlig lyd. Det hele lever med samme intensitet som en kompliceret mekanisme, på én gang præcis og tilfældig, som et urværk, hvis drivfjeder er vægten af en nedbørs givne dampmasse.

     Den lette ringen for enden af de lodrette vandstråler, nedløbsørenes klukken, de små slag på gonggongen mangfoldiggør sig og genlyder samlet i en koncert uden monotoni, men ikke uden nænsomhed.

     Når drivfjederen slappes, fortsætter flere tandhjul med at dreje i nogen tid, langsommere og langsommere, hvorpå hele maskineriet går i stå. Og hvis solen atter kommer til syne, viskes alt snart ud, det strålende apparat fordamper: det har regnet.

 


i går var jeg i teatret

og det skulle jeg aldrig have gjort/været. jo, det vil sige, det var en hyggelig aften med dem, jeg var i teatret med, men stykket var ganske forfærdeligt.  jeg var i stærekassen, de viste brødrene karamassov af fjodor d. det her bliver ikke en saglig kritik...
det er stort set aldrig lykkedes mig at se et egentlig godt stykke teater i teatret, måske var woyzeck ok på betty nansen, men ellers er det næsten altid noget juks - jeg bliver irriteret på teknikken, scenografien. det fungerer ikke, lyset er ikke gennemtænkt, hvorfor er der brug for så meget staffage og backtrack f.eks., og hvorfor har de tænkt så "fikst" og smart? skær da rekvisitter og scenerum ned til det mindste, det "ligner" jo ikke alligevel. jeg kan godt "forestille mig". jeg forstår ikke, at teatersproget skal være så pædagogisk, pegende, endsige (!) symbolsk. 
jeg tror, det er en god idé at besøge de mindre scener, der "behøver" man måske ikke puste sig sådan op. 
i går, hvorfor skulle der være den åndsvage musik, hver gang der var flashbacks eller andre indbrud i den reelle tid? og hvorfor vælger man at spille sigur ros, så man som publikum ikke kan høre den plade igen uden at tænke på ole ernst som den gamle præst, som dør tidligt? - jeg tænkte på hans rolle i fangerne på fortet hver gang, jeg så ham - stiliseret gammel og vismandsstiv i kroppen, fremstammende abstrakte sandheder.
generelt var der for mange skuespillere, så det mindede altså lidt om et egnsspil. peter johannes erichsen var inde på det samme i weekendavisen, hvor han vist citerede monna ditthmer for at sige, at dansk teater burde afholde sig fra at sætte stykker op med mere end fire skuespillere på scenen ad gangen. jeg er enig, tror jeg - det kunne være en dogmevej.
ivan-rollen var delvis i orden og den halve (hemmelige) broder spillede ok. kvinderne var helt uinteressante, men måske er det fordi dostojevskijs kvindetyper er så underordnede og ensartede (enfoldige i ordets bogstavelige forstand).  
måske er det bare en dårlig idé at forsøge at koge hele romanen ned til et stykke på to en halv time. det blev en stiv og folklore-plat omgang (kostumerne, altså!). desværre overskyggede den pinlige iscenesættelse den ellers spændende og grufulde historie, som karamassov-fortællingen er.  lad være med at se den forestilling, læs bogen i stedet. eller læs king lear eller se kurusawas ran.



"brede" krimidrenges site og blog "omtalt

i blade og aviser" op til og i weekenden. dorph ("roger moore") og pasternak ("tossen fra sindal") har fået et site op at stå ved hjælp af mønt fra mediepuljen, og her kan man (som omtalt andetsteds her på bloggen) følge med i tilblivelsen af deres nye fælles værk, som kommer til at hedde "afgrundens rand", og der er forskellige 70´er-features og såkaldt "miljø" at mæske sig i.  
politiken og weekendavisen skrev notitser, og, såvidt jeg ved, bragte jyllandsposten en større omtale i går eller lørdag. det er da godt gået, men også for galt og urimeligt kommercielt og gyldendal-rygstøtte-agtigt. her prøver man ihærdigt og engageret at have en reklamesøjle kørende på første og bedste svenske blog-udbyder - chatter pænt og sommertider iltert med bekendte og ubekendte fra det såkaldte "litterære miljø" - og så kommer der to plotnørdede labaner foret med pengesedler og løber med hele opmærksomheden på en weekend. der vanker sømandsbryst og sherifstjerner næste gang vi ses, drenge.

link til krimiland ud til højre (bogstaveligt talt)

jeg skal snart skrive om forfatter-/litteraturblogs til politiken bøger. jeg lover, det bliver en "smal" sag, som man siger. helt independent...

 

apropos cover - nye rør!

apropos cover - nye rør!


vagn remmes anmeldelser (-:

kig lige forbi tues blog, nederste link ude til højre 

nye rør kalender

05.10.06 studieindspilning viborg (cd-antologi*)
13.10.06 studenterhus århus, kulturnat (med christian dorph)
18.10.06 testrup højskole (med christian dorph og peter laugesen)
18.11.06 viborgs nye teater (release af cd-antologi)
31.03.07 aalborg (1000fryd eller studenterhuset)

der er måske et par andre jobs på vej, men mere om det senere.


*cd-antologi, andre medvirkende:

ts høeg + troels bech
morten søndergaard + scweppenhäuser/thomsen
janus kodal + turbulens
forgetting feet
anne-lise marstrand jørgensen + jomi massage 
mikkel modulerer marius


laugesen

og singvogel var på scenen i kafcafeen i slutningen af sidste uge. der var desværre ikke så mange at se/høre dem, måske fordi det kostede 75 at komme ind. det er altså for galt og meget.
men os, der smed pengene, kunne høre nogle helt nye laugesentekster, som var virkelig gode. især en "oversættelse" af dylans highway 61 var smuk! og sætningen/refrainet: "jeg er med dig i rockland, jørgen" har rumsteret i mit hoved lige siden - teksten/pastichen er selvfølgelig en sympatisk og ironisk kommentar til lethsagen.

i dette rum 70´erne

krimidrengene christian dorph og simon pasternak har fået et site på www.dorphpasternak.dk - der er blog, info om bøgerne (der er en ny på vej) og diverse 70´er-kuriosa. "lækkert" strandbillede af glistrup bl.a.
(ekskurs: det er lidt mærkeligt, at peter skaarups øjne mere og mere ligner glistrups. det har ikke noget med hjemmesiden at gøre, men er det ikke rigtigt?!)

der werkführer spricht

www.lettertoiran.com 



desktop report

fanfare: i dag begynder jeg officielt på at skrive den bog. pligter og andet stads er af vejen, der er frit udsyn fra skydeskåret i marstalsgade nu. jeg har lige købt en macbook, så der er altså ingen undskyldninger mere, ikke tekniske i hvert fald (det er en liret computer!). jeg forsøger at lave kontortid for mig selv, ellers bliver det noget rod.
i første omgang skal jeg have tekster klar til, at nye rør skal i studiet i viborg den 5. oktober. vi har 6,30 minutter på en cd-antologi med lyd+litteratur, som bliver præsenteret i anden halvdel af november. morten søndergaard og janus kodal og flere andre er med på projektet. det bliver nok prosa og prosadigte - det er en realistisk spådom. jeg vil gerne arbejde videre med tonen/stilen fra de fem sanser i "stærkt røde...", men teksterne må gerne blive længere og mere "personlige", what ever that is. jeg vil gerne skrive om nogle store, umulige ting, det er et herligt forlæg - så må man tænke sig om og disciplinere sig selv. havet, vreden, vinteren - den slags. fritz kocher/walser, francis ponge, tor ulven, robert musil, hesselholdt, ernst jünger er inspirationer pt. jeg vil gerne lave poetisk saglige fremstillinger, gerne med urimelige og håbløst private/idiosynkratiske indslag og synspunkter. en personlig fremstilling af fænomener, følelser etc... 

tag og læs!

tag og læs!

her er plakaten for tag og læs! det er martin de thurah, der har lavet den. ain´t it nice!


tag og læs!

Tag og læs! – Litteratur som modkultur 

Litteraturseminar på Testrup Højskole med Dagbladet Information

14. til 20. januar 2007


 

Hvordan står det egentlig til med dansk litteratur lige nu? Er den god, spændende, værd at læse? Siger den noget interessant om den virkelighed, som den er del af? Eller er litteraturen blevet sit eget eksklusive og nørdede område, som ingen i den engagerede offentlighed gider at spilde tid på. Et lukket land for feinschmeckere og kendere.

Testrup Højskole og Dagbladet Information er gået sammen om at arrangere og afholde et seminar om dansk litteratur. Vi kalder det Tag og læs! – med en venlig hilsen til kirkefaderen m.m. Augustin, der var ophavsmand til opfordringen. Vi tager gerne den opfordring op!

 

Tag og Læs! handler i år om litteratur som modkultur. Hvad er det for en tid, vi lever i, og på hvilken måde kan litteraturen på én gang siges at udtrykke tiden og være en kritisk bearbejdning eller diskussion af den? Hvilke andre virkemidler har litteraturen, når det handler om at beskrive virkeligheden og komme bag om de forenklede sandheder? Kan forfatterne levere meningsfulde svar på samtiden? Skal de overhovedet det?

Det har været sagt, at bogen vil dø, sygne bort og blive erstattet af mere tidssvarende og smartere medier i globaliseringen, men noget tyder på, at litteraturen er sejlivet. Der er stadig mange, som læser bøger. Mange, som er opslugt af at læse. Hvad er det litteraturen kan? Hvilke erkendelser giver litteraturen os, som vi ikke kan finde andre steder? Nogle af disse spørgsmål vil vi forsøge at besvare i løbet af seminaret.

 

Tag og læs! skal hvert år handle om og være et kritisk tilbageblik på det foregående års bogsæson. Vi vil invitere en række prominente forfattere og kritikere til at præsentere, diskutere og fejre de bedste og mest interessante, mest kontroversielle, mest ombejlede og forkætrede bøger. For at stille helt skarpt på bogsæsonen har vi indstiftet en ny stor litteraturpris, Montanas Litteraturpris, som skal uddeles på seminaret.


 

Montanas Litteraturpris


Montanas Litteraturpris gives hvert år til et dansk værk, som inden for sin genre er fornyende, grænseoverskridende eller et værk, som formår at beskrive virkeligheden på en anderledes eller overraskende måde. Prisen er sponsoreret af møbelfirmaet Montana og er på 30.000 kr. Prisen kan gives til skønlitterære udgivelser, essaysamlinger, fagbøger og biografier.

Vi ønsker at honorere den litteratur, som det kræver en særlig indsats at producere, og som er med til at flytte grænser inden for en kultur. Dette arbejde ønsker vi at støtte symbolsk og økonomisk. Vi ønsker at støtte den gode litteratur i et lille sprogområde og med et litterært marked, der har stadigt stærkere fokus på mainstream-litteratur og bestsellere.

Arrangørerne nominerer i fællesskab løbende i efteråret omkring seks værker fra 2006. De nominerede værker præsenteres i Dagbladet Information. Et panel bestående af forfattere og kritikere udpeger prisvinderen, og prisoverrækkelsen finder sted i forbindelse med seminaret Tag og læs! på Testrup Højskole.


 

Kursusledere: Mads Eslund, Peter Nielsen og Christian Dorph

 


*


 

Program

 


 

Søndag 14/1:

Eftermiddag: Ankomst og indkvartering

Aften: Velkomst ved kursuslederne


 

Mandag 15/1:

Formiddag: Rune Lykkeberg, Modkulturens forvaltere som kulturel elite?

Eftermiddag: Pablo Henrik Llambías, Form og virkelighed. 

Aften: Das Beckwerk, Claus Beck-Nielsen Memorial


 

Tirsdag 16/1:

Formiddag: Kirsten Thorup, Førkrigstid.

Eftermiddag: Paneldiskussion: Erik Skyum-Nielsen, Marianne Ping Huang, Nils Gunder Hansen (de tre første nominerede bøger til prisen diskuteres)

Aften: Oplæsning. Lars Skinnebach, Mette Moestrup, Peter Laugesen, Ursula Andkjær Olsen, Peter Adolphsen, Maja Lee Langvad


 

Onsdag 17/1:

Formiddag: Thomas Boberg, Poesi og prosa

Eftermiddag: Johannes Riis, Gynger og karruseller

Aften: Koncert med Niels Skousen


 

 

Torsdag 18/1:

Formiddag: Hans Otto Jørgensen: En fløjtende fis om virkeligheden.

Eftermiddag: Paneldiskussion: Lilian Munk Rösing, Thomas Thurah, Georg Metz (de sidste tre af de nominerede bøger til prisen diskuteres)

Aften: Uddeling af Montanas Litteraturpris. Oplæsning ved prisvinderen.


 

Fredag 19/1:

Formiddag: Prisvinderen. Foredrag. Samtale/diskussion

Eftermiddag: Kritikersalon med Tue Andersen Nexø, Lars Bukdahl samt to forfattere.

Aften: Festmiddag og fest!


 

Lørdag 20/1:

Formiddag: Afrejse

 

 


eno/byrne

my life in the bush of ghosts. jeg har købt remasterversionen i dag med syv bonustracks, jeg havde den oprindelige cd-version i forvejen. den plade er intet mindre end fantastisk, helt alvorligt - intet mindre end fantastisk! bonusnumrene er fede.

the knife

spiller i store vega den 16. oktober, de spiller meget sjældent, og selvfølgelig er der allerede udsolgt. jeg har fået billet, hurra! lambchop spiller dagen før, det overvejer jeg også, men jeg har ikke rigtig råd og måske bliver det lidt overkill med koncerter to dage i træk. damaged, den nye lambchop-plade, kan varmt anbefales

peter nielsen, information - forlagsmonopol

Er det Gyldendals skyld, at forlaget har opnået noget nær monopol på gode udgivelser i Danmark. Eller er det de andre forlags svaghed? Det store nationale forlag Gyldendal holdt i torsdags sin årlige reception. Storslået og festligt. Der blev konverseret høvisk hen over hvidvinen og håndmadderne. Og den litterære direktør Johannes Riis holdt traditionen tro en tale om et vigtigt politisk og kulturelt emne. I år om den verden, der har ytringsfriheden som ramme og forudsætning. Det var stort set de samme mennesker, der også sidste år i august stod samlet i Gyldendals gård. Mange vil mene, at de ikke har forandret sig, og at verden ligner sig selv. Men ifølge Riis har vi med karikaturkrisen i mellemtiden haft en national krise, og alle, der på en eller anden måde beskæftiger sig med ytringer i det offentlige rum, har fået noget at tænke over. Riis skosede lidt. De 12 forfattere, der blandede sig i debatten om tonen, er i stort omfang Gyldendal-forfattere. Han sagde, at "ytringsfriheden skal have andre pejlemærker end pænheden og den gode tone". Og han sagde, at det var ironisk, at det var forfatterne , der slog til lyd for kammertonen, da det traditionelt har været forfattere, der har "forfægtet retten til sætte spørgsmålstegn ved enhver gældende orden, til at forulempe og forurolige, til at provokere, til at være grov og smagløs, fortælle ilde hørte sandheder". Der lød lidt murren i krogene. Selvsikkert kunne Riis drille sine forfattere, for de løber jo alligevel ikke nogen steder hen. I sidste ende er de jo alle en del af det store Gyldendalske Broderskab. Hvilke andre forlag skulle forfatterne overhovedet søge hen til? De har det rigtig godt på Gyldendal. Efter endnu en gang at have leveret sit hidtil bedste halvårsregnskab opjusterede Gyldendal i dagene op til receptionen sin forventede omsætning for hele året fra 720 til 740 mio. Selvom der ikke er noget nyt bind af Harry Potter i år, er der store forventninger til efteråret og en lang række storsælgende titler. Smilet er bredt på Gyldendal. Selvsikkert kunne forlaget til receptionen præsentere et stort og prangende katalog over årets udgivelser. Og med noget, der nærmer sig grænseoverskridende arrogance, kunne forlaget på forsiden af kataloget placere et elegant sort kreditkort, hvorpå der stod 'Gyldendal' skrevet i guldskrift. Dertil det lille guldlogo af den berømte Gyldendal-trane. Når man så kigger på litteraturstoffet i weekendens aviser, er det det samme igen: Gyldendal overalt. Her i Information, i Berlingske Tidende, Politiken, Weekendavisen og Kristeligt Dagblad er det Gyldendal-bøger, der er anmeldt. Indimellem er der selvfølgelig spændende nye bøger fra Samleren eller Rosinante - lige indtil man kommer i tanke om, at det altsammen er datterforlag til Gyldendal. Hvordan er det kommet så vidt? Er Gyldendal blevet forlagsverdenens pendant til Arla - de store onde monopolister? Der er ingen tvivl om, at når det gælder skøn- og kulturlitteratur, så har Gyldendal noget nær monopol. Og det er uhensigtsmæssigt. Man kan med rette klandre dem for at satse for lidt på nye og eksperimente-rende ting. Man kan anklage dem for at svigte oversættelser af den gode europæiske litteratur. Men alt i alt forvalter de deres opdrag på en alsidig og forbilledlig måde. Så det er ikke Gyldendals egen skyld. De andre forlag svigter den vigtige konkurrence på kvalitet og aktualitet. De er simpelthen ikke gode nok til lokke forfatterne væk fra forlaget med guldkortet.

kulturarbejder

kulturarbejder


september er startet i kulturens tjeneste som konferencier på højskolernes scene under århus festuge. her spiser jeg en mikrofon, slikker den som en is. jeg glæder virkelig mig til at have ryddet kalenderen for pligter, så kan der blive tid og ro til at skrive den bog, de digte og lege lidt mere med nye rør. vi skal i øvrigt i studiet i viborg primo oktober - indspilning til en lyd/litteratur antologi (fedt!), og vi har fået et par jobs. på studenterhus århus den 13. oktober (kulturnatten) og på testrup den 18. oktober - muligvis med peter laugesen som gæst. den 18. november spiller vi i viborg til lanceringen af cd´en.
jeg er kulturarbejder i festugen til og med den 9. sep., så kig forbi pakhuset, studenterhuset og drik en øl eller en kop kaffe med mig. jeg læser op samme sted med christian dorph og ina merete schmidt den 9. kl 19.