livstegn fra hald

livstegn fra hald


jeg ankom til hald i aften kl 19, og her er næsten tomt og meget mørkt. gitte broeng er her også, og peter rosendahl sidder ovre i annekset, vist nok. 
jeg sidder i min celle og  skal være skrivemunk i den de næste 14 dage, og jeg holder også nytår heroppe i min bedste skjorte. jeg vil marchere rundt på mit kammer med en dyr champagne i hånden og en kolosal raket over skulderen. 
måske har jeg fået hul på noget. måske. jeg har i hvert fald skrevet allerede. der er ligesom ikke andet at lave...
jeg håber, i er kommet godt over julen. 

hjem til jul

om lidt tager jeg til jylland, først hjem til jul hos mine forældre i sdr. vissing, derefter, tredje juledag, rejser jeg til hald for at skrive i fjorten dage. dennis og andre labaner er også deroppe lige efter nytår - jeg glæder mig. er først tilbage i kbh den 11. januar, men jeg blogger vel hist og pist alligevel.

jeg ønsker alle en glædelig jul! 


malonecity anmeldt og revisited

rasmus graff har anmeldt malonecity overvældende positivt og frem for alt lødigt og fint læsende på www.opoetium.blogspot.com. anmeldelsen forsøger forbilledligt at læse med på bogens præmisser, hvilket man ikke kan sige om skyum i torsdags. jeg håber bukdahls begejstrede og i øvrigt belærende anmeldelse kommer i weekendavisen i morgen.

apropos skyum: han har en længere kommentar til kaspers bog og egen anmeldelse i dag i information. jeg kan ikke finde ud af, om han trækker lidt i land i forhold til den strenge, affærdigende og idiosynkratiske læsning. jeg tillader mig at citere en god snas (som dennis ville have sagt):

(...) "Ord mangler den visselig ikke. Og muligvis burde man som anmelder have kvitteret eksplicit for det mod, forfatteren lægger for dagen ved at lade skriften løbe amok og derved melde sig ind i klubben af skæve og skøre outsidere, side om side med Joyce, Céline, Genet, Rimbaud og alle de andre, som dristigt er vandret ind i et mørke. Også Kafka bliver nævnt, og (med et udtryk overtaget fra Deleuze og Guattari) krediteret for at have skabt "en mindre litteratur". Jo, heltegalleriet fejlede ingenting... 
Men når det var svært at blive begejstret, hang det også sammen med, hvad man måske kunne kalde et moderigtigt forbud mod gammeldags psykologi. Man stilles, mens man læser Kasper Nørgaard Thomsens ordrigt idésprudlende værk, over for et kildevæld af voldeligt prægede kønsfantasier, og der tegnes sine steder et kvindebillede gennemfarvet af ufordøjet foragt. Men eftersom bogens eget ærinde netop ikke er psykologisk, er man som læser tilbøjelig til at skynde sig op på et andet plan - og i stedet snakke abstrakt om fragmenteret historie og fremmedgjort eksistens.
Man kunne også gøre det modsatte. Tage den kønstematik, som der er, og forfølge den psykologi, man får, og forsøgsvis orientere sig efter netop dén.
Hvad der kommer ud af dette, kan man ikke vide på forhånd. Men når man læser bøger, er det som regel klogt at huske sin primære undren og for en stund blive ved lige dét, der i første omgang gjorde teksten 'sær'."

handsome devil, smiths

"there´s more to life than books, you know, but not much more." (et bækken tæves virkelig intenst)

med det i ørerne er jeg rustet til dagens store julegavequest. måske ses vi i en kø derude, svedende i overtøj... "adieeeeuuu, adiiieeeuuuuuu"

klassekampens artikel om støtteoplæsning til ungdomshuset

HAR FORFATTERNE I RYGGEN

Klassekampen 20.12.2006

Av Karin Haugen


 

Ungdomshuset i København har fått brei støtte fra danske forfattere mot salget av huset. Støtten er et tegn på lettvint og trendy politikk, mener forfatter Mads Eslund


 

 

København kommunes salg av det kulturelle og aktivistiske ungdomshuset til en religiøs organisasjon har fått en rekke danske forfattere til å reagere.


 

Før de voldsomme kampene rundt huset i helga, skrev forfattere som T.S. Høeg, Maja Lee Langvad, Christina Hesselholdt, Ursula Andkjær Olsen, Pablo Henrik Llambías og en rekke andre under på en støtteerklæring til ungdomshuset. Sympatisørene stilte også opp på en maratonlesning av dimensjoner, hvor forfattere leste sine verk fra formiddagen til over midnatt.

 


 

Men flere forfattere er kritiske til støtteerklæringene. En av dem er Mads Eslund: Han frykter støtten er uttrykk for at forfattere kommer i skade for å bare skåre lettvinte politiske poenger. Selv avslo Eslund å delta på opplesningen fordi han mener ungdomshusets framferd er for militant.

 


 

Politihat

- Jeg er sympatisk innstilt overfor ideen om et ungdomshus, og jeg forstår at man reagerer på at det har blitt solgt. Men jeg mener ungdomshuset er problematisk: De har en krigersk retorikk, et moralistisk ståsted, en konfrontasjonssøkende stil og bedriver hærverk - og jeg reagerer på det politihatet som finnes i ungdomshuset, sier Eslund til Klassekampen.

 


 

Han karakteriserer huset som «et museum over okkupasjonsvirksomheten», og mener det ikke likner husokkupasjonene som foregår i en by som Berlin.

 


 

- Men som konserthus og kultursted er ungdomshuset positivt, så hvis de var det pasifistiske fristedet de ønsker å være ville det ikke vært et problem - men de klarer ikke å overholde sine egne idealer, så jeg kan ikke støtte det.

 


 

Forfattermote

Eslund mistenker at det er en «venstrefløysautomatikk» som gjør seg gjeldende i forfatternes støtte til ungdomshuset: På sin blogg har han startet en debatt rundt hvordan forfatterne best kan bidra til et politisk arrangement:

 


 

- Hvis jeg skulle gått inn for å støtte ungdomshuset, ville jeg lest opp noe skrevet til anledningen. Det kunne vært fiksjon eller et manifest, bare det ikke var tekster skrevet i en helt annen kontekst.

 


 

Det er for lettkjøpt bare å gå inn og støtte ungdomshuset eller andre politiske formål ved å lese opp tekstene sine - hvis man skal være politisk, får man ta ekte stilling, mener Eslund:


 

 

- I dag er det politiske en mote i dansk litteratur: den skal abonnere på et politisk innhold nå. Men jeg synes ikke så mange tekster er politiske, det er det en tendens til at man sakser inn litt politisk innhold, men ikke vinkler det hen mot noe argumentativt. Det kan bli for smart, sier han.

 


 

Påklistret politikk

Eslund viser til lyriker Ursula Andkjær Olsen som eksempel på en hype av det politiske:

 


 

- Hennes siste bok er spennende og annerledes enn hennes tidligere diktsamlinger, men kalles politisk av kritikerne. Jeg klarer ikke se hva som er desidert politisk der. Det antydes noen politiske emner der, men man kan ikke formulere noe politisk ut av det.

 


 

Eslund ser få andre eksempler på at det politiske blir integrert i tekster på en spennende måte blant danske forfattere. Han trekker fram Hans Otto Jørgensen, som i sin seneste bok ifølge Eslund «er eksplisitt politisk og polemisk», spesielt i sin satire mot og vrangbilder av statsminister Fogh-Rasmussen. Også Claus Beck-Nielsen og Maja Lee Langvad - som har skrevet en konseptuell diktsamling der hun skriver om sin egen adopsjon fra Korea og danskheten - klarer å stille interessante spørsmål, mener Eslund, men:

 


 

- I mye annen litteratur synes jeg det politiske bare blir påklistret.

 

 


For ensidig bilde

Jesper Sternberg Nielsen er selv forfatter og var initiativtaker til støttearrangementet som endte opp som en ti timers opplesning. Han bruker ikke lenger ungdomshuset aktivt, men kjenner godt til stedet:

 


 

- Ungdomshuset spilte en stor rolle for meg da jeg var yngre, der fantes det en helt annerledes kultur med punk, ska-musikk og veganere: det var en kultur hvor man kunne flytte noe.

 


 

Offentligheten tegner et ensidig negativ bilde av huset, mener Sternberg Nielsen:

 


 

- De har mange tusen brukere på årsbasis, og det er også brukere av huset som går videre til studier på Handelsskolen. Det flotte er at brukerne hele tida skiftes ut, fordi det er unge mennesker som går der. Men folk snakker om huset som om det var et politisk parti eller en intellektuell aktør, det er misvisende, sier Sternberg Nielsen; han opplever at det har vært lett å få forfatterne til å stille opp med sin støtte.

 


 

Viktig, men lunkent

Peter Laugesen er godt kjent som lyriker og musiker, og har gått ut med støtte til ungdomshuset. Han var selv aktiv i alternative miljøer på 1960-tallet, og har holdt konsert i ungdomshuset han støttet i forrige uke:


 

 

- Jeg støtter, som mange andre, selve ideen om et ungdomshus der det er rom for å eksperimentere. Huset har fungert som et kultursenter for deler av den danske ungdomskulturen lenge, og har vært et fremragende musikksted i mange år. En hel del mennesker kommer dit på grunn av musikk og teater. Slike steder har betydd fantastisk masse for meg, i hele mitt liv. Hvis det ikke hadde vært sånne steder, ville min måte å jobbe med litteratur på hatt det veldig vanskelig i Danmark. Eksperimenterende kunst trenger steder den kan utfolde seg; hvis ikke, vil formodentlig en del av det man sosiologisk sett kaller vekstlaget visne bort.

 


 

- Ungdomshuset har et undergrunnspreg, men har likevel bred støtte?

 


 

- Ja, og musikkscenen er nok det som samler flest. Det er mangel på steder hvor alternativ musikk, litteratur og teater kan fungere i Danmark. Jeg tror ikke det er tilfeldig at ungdomshuset selges samtidig som husene i Christiania skal rives og normaliseres. Det er snakk om alternative miljøer som man fra offisielt hold nok gjerne vil bli kvitt.

 

 


Laugesen mener likevel situasjonen er en annen enn da den punkete BZ-kulturen som huset også rommer, hadde sitt høydepunkt på 1980-tallet.

 


- De politiske forhold har endret seg en hel del i Danmark, og det finnes unge med større problemer - innvandrerungdom har livsbetingelser som er betydelig svakere enn det de som kjemper for ungdomshuset har. Men det er ikke så medievennlig stoff som ungdomshuset. Jeg mener ungdomshuset bør holdes i live - men det er ikke der det brenner mest akkurat nå.

 


 

©Klassekampen


fragment eller bon mot

5. Det såkaldt gode selskab er for det meste blot en mosaik af slebne karikaturer.

47. Den, der vil noget uendeligt, ved ikke hvad han vil. Men denne sætning kan ikke vendes om.

163. De første romerske cæsarers historie er som en symfoni; den er temaet i alle de efterfølgendes historie.

- af Athenäum fragmenter, Schlegel. 

hvor er det tit, at fragmenter, som er skrevet som fragmenter (måske fragmenter i det hele taget?), bliver til lidt for store "sandheder" eller talemåder, nærmest. man kunne problemfrit udbryde UGH! eller WOAH! efter sådan nogle sætninger, lidt ligesom indianerne i sølvpil, når nogen siger noget klogt, eller der sker noget overrumplende. 
eksempelvis horace engdahls meteorer er visse steder spændende læsning, passagen om fjendskabet er god, synes jeg, men ellers bliver det altså, efter min smag, for fimset og herreværelse-cigar-passiar-klogt. 

forslag til skriveøvelse, hurtigskrift a la basilisks idémaraton for et par år siden: skriv en påståelig eller "klog" eller "skæv-vis" eller åbenbarende erkendelse/sætning en gang hvert halve minut i en halv time. øvelsen minder måske lidt, på indholdsniveau, om kenneth kochs skriveøvelse til børn, som skulle "lyve" i samtlige digtets sætninger. 

(...)
mud is pretty
rain is ugly
(...)
i´m spain

eller hvad med sætningerne:

thunder is like bowling

little brothers are like a group of drummers



denne bog er glimrende

32. Jag ser ledsen ut på alla bilder. När en person genom sorgearbetet till sist har lämnet det döda kärleksobjektet inställer sig en påtaglig ökning av det sexuella begäret. Pengarna räcker inte. Strumpor ska man väl inte stryka.

72. Det gör ont när jag drar in luft. Han har redan fått hår mellan benen. Nyklippt gräs. Ålens sexualliv. Alkohol. Kärleksbesvikelser. Penisprinsen. Den upprymdes envetna erotiska krav. Kan jag verkligen lita på att du är nykter? Unga kvinnor är vackrare än gamla kvinnor. 

110. Könsapparatens tillbakabildningsprocess. Har du sett, vissa av barnen där borta är automater!

- udvalgte stykker af familieoxymoronen, ulf karl olov nilsson (2003), et mindre upagineret hæfte fra OEI editör, som fredrik nyberg har sendt mig. 
jeg har været meget inspireret af fredrik, og dette ligger også tæt på mit "humør" eller "temperament". et forhold mellem kroppen og sanseligheden og så en mere abstrakt, til tider påståelig "refleksion" eller overvejelse.
jeg skal til hald over nytår og i starten af januar, og det bliver sikkert sådan noget, jeg kommer til at sidde og rode med. jeg kan godt lide den simple struktur med talrækken, en struktur a la athenäem fragmenter, så vidt jeg husker schlegel. og sporten i at beslutte sig for at lave lad os sige 400 fragmenter... arbejdstitel: marstalsgadefragmenter.



så brød helvede løs

så brød helvede løs

billedet er taget fra politiken.dk, som melder om flere kvæstede, både demonstranter og betjente, og der er efter sigende plyndringer af kvickly og danske bank er blevet smadret. der er bål i gaden, i jægersborggade er det kommet til slagsmål mellem demonstranter og rockere. det er svært at få et overblik over noget som helst. jeg håber, det er slemme rygter, men jeg frygter det værste. det virker ude af kontrol. hold øje med nyhederne i aften,

åh, ååååh - allerbedste paladsmusik!

Many lights up today
many lights up this way

What is this road here,
where have I come?

I am a rich man
I am a very rich man
I have good pants on
stitched and stitched;
I am in stitches
I am laughing at you
I am in britches

I've written books for you
I held my own for you
Where is my tongue?

I am no more workhorse
I am no more workhorse
I am no more workhorse
I am no more workhorse

I am a grazing horse
I am a grazing horse
I am your favorite horse


audioPoesi godt anmeldt på gaffa og soundvenue

Nye Rørs nummer kan stadig høres på vores myspace.com/nyeroer (link ude til højre)

audioPoesi godt anmeldt på gaffa.dk og soundvenue

Hentet fra www.lips.dk: 

Musikbladene Soundvenue og GAFFA har superlativerne fremme i deres anmeldelser af den første cd-udgivelse i Lyd+Litteratur-serien.

"Alsidig og vellykket" hedder det hos GAFFAs Ole Rosenstand Svidt, der mener, at udgivelsen "er som en gedigen cd med en gratis digtsamling oven i hatten – eller omvendt."

Soundvenues anmelder, Arko Højholt, konstaterer om bidragene, at "de fleste af dem fungerer godt, mens andre er decideret fantastiske." Højholt fremhæver endvidere Morten Søndergaard og Schweppenhäuser/Thomsens bidrag, der er skrevet til Litteraturen på Scenens 'Permanent Poesi'-arrangement her i sommers.

Om nummeret konstaterer Soundvenue: "Med en imponerende konstruktion, hvis varighed på lidt over en halv time, gør den næsten ligeså lang som alle de andre tilsammen, luller Søndergaard lytteren ind i en dyb, trancelignende tilstand, hvor ord bliver til lyd og lyd til ord i et tilsyneladende uendeligt stort billede, der oven i købet er så insisterende smukt og uudgrundeligt skrækkeligt på en og samme tid, at man simpelthen er nødt til at vende tilbage til det for at få mere."

Hos Gaffa får audioPoesi fire stjerner, mens den hos Soundvenue får hele fem ud af seks stjerner.

Læs Soundvenues anmeldelse her:
http://www.soundvenue.com/review.asp?id=3717
Læs Gaffas anmeldelse her: http://gaffa.dk/anmeldelser/view.php/mreview_id=32746

audioPoesi kan købes hos Husets Forlag på deres hjemmeside: www.husetsforlag.dk


ich fühle mich so fifty fifty

ich fühle mich so fifty fifty


gang i tømmermændene efter kaspers reception i går på apparatet. det var gøyt! - men puha nu...

sjette og sidste indstilling til montanas litteraturpris

Ålen har englelyd består af en mangfoldighed af kortere prosatekster, fra ganske få linjer til mindre novellelignende stykker. Samlingen er minimalmonstrøs, kunne man sige. Der er romanskærver eller -fragmenter, indignerede og pågående politiske passager, readymades, groteske provinsportrætter og fine, sirlige, længselsfulde og detaljerede betragtninger og overvejelser. Eksilerede personer fra det jørgensenske romanunivers optræder i samme landskab som statsministeren og andre personer fra den offentlige debat, litterære gestalter blander sig med privat familie.

Det er en herlig bastard af en bog, en rigtig tåhyler, som brækker lumsk i luften og fiser hårdt op i nettaget. Man kan kalde bogen akavet og skæv, man kan kalde den vilter, smuk og overrumplende. Bogen er stilistisk elegant og hurtig, men også satirisk og flabet. Den er præcis som ålen, denne delikate ådselsfisk, sprællevende.

Ålen har englelyd er kortprosa, når den er bedst. Teksterne er intense og tætte og vedkommende, men samtidig underligt flyvske og sjuttende.

Med denne serafiske ål eller kimære har kortprosaisten Jørgensen lukket et sælsomt og seværdigt dyr ind i sit bestiarium og understreget det som en væsentlig del af forfatterskabet

husk anblikreception på torsdag. vi ses på apparatet!

Torsdag den 14. december udkommer Kasper Nørgaard Thomsens dobbeltroman Malonecity på Anblik. Det skal fejres! Der er reception for bogen – og festlir for Anblik i det hele taget – samme dag på Apparatet, Nørrebrogade 184 (i kælderen) fra kl 16. 00.

Kig forbi og drik en øl eller flere. Det er muligt at fejre og købe og kigge i Kaspers bog og i andre af forlagets udgivelser, bl.a. det helt nye nummer af tidsskriftet Ildfisken.

  

  

 

 

 


afsnit p, reportage fra støtteoplæsning i ungeren

kig forbi afsnit p, jeg kan ikke finde ud af at linke...

the sweptaways, wuthering heights - kinky a capella video!

http://www.youtube.com/watch?v=0aERUfpAOV8&eurl=



i´m certainly not stoned

like hippie johnny is
i´m straight
and i wan´t to take his place.

jens jacob skriver om jonathan richman/modern lovers på sin blog, og det har sat dagen i gang på en helt fantastisk måde. nu kører richman non stop på computeren, hans snøvlende snakkesyngende og slæbende vokal og bandets skramlen, og morgenen var ellers startet stille og langsom og lidt tung af tømmermænd efter gårsdagens oplæsninger. har gået og nynnet 

sov sødt, barnlille!
lig rolig og stille,
så sødelig sov
som fuglen i skov,
som blomsterne blunde i enge!
gud fader har sagt
står, engle, på vagt
hvor mine de små er i senge!

jeg ved virkelig ikke hvorfor, måske har jeg højskoleabstinenser, eller måske er jeg bare blevet tilpas hjernevasket med grundtvig, så sådan noget dukker altså lige pludselig op i et groggy morgenhoved. anyway, det er en fantastisk melodi af laub, simpelthen! jeg indrømmer, at jeg har en svaghed for salmer... andet vers begynder sådan her:

gudsfingrene grande


mission accomplished, they have invaded iran

Video: Revolution Square, Tehran, 23. Nov. 2006:http://www.youtube.com/watch?v=gvHn49-SDuA

jeg læser op to steder i morgen torsdag

jeg læser op to steder torsdag


første gang kl 17.30 på café mandela, halmtorvet, til fernisering på udstilling af den argentinske kunstner doleres maiz casas.

anden gang på literaturhaus i litteraturcafeen. det starter kl 20, og jeg er på i andet sæt med kasper nørgaard thomsen. jeg håber, vi ses - i det mindste et af stederne....

ildfisken 35/36 blæret anmeldt på sentura

af martin johs. møller. check også hans blog (under links ude til højre), hvor der ligger en længere kommentar om ildfisken. superomtale, tak for de pæne ord, martin!  her er sentura-anmeldelsen:

 

DEN SJOVE VEJ MOD HVOR SOM HELST. Ildfisken har fået ny redaktion og serverer i første nummer en gang sprudlende rodsammen.

 

TIDSSKRIFT: Det nye dobbeltnummer af litteraturtidsskriftet Ildfisken er et sprudlende rodsammen af seriøse, men først og fremmest sjove, gale, vilde fabulerende digte, prosa, filosofi, et enkelt interview og en masse jeg-ska'-gi'-dig-ska'-jeg, der syder og bobler som en vaskeægte heksegryde.

Et af de festligste indslag er da også Harald Voetmann Christiansens oversættelse af et uddrag fra Henricus Institor og Jacob Sprengers pseudovidenskabelige Malleus Maleficarum (Heksehammeren), hvor man kan finde svar på det væsentlige spørgsmål, om hekse kan skabe den illusion, "at det mandlige lem forekommer fuldstændigt afskåret fra kroppen?"

I svaret hedder det sig, at hekse er "i stand til at indføre et stykke glat legeme med hudens almindelige farve imellem det sanseapparat, der hører til hænder og øjne, og offerets virkelige legeme, så offeret ikke selv er i stand til at se andet end et stykke glat legeme, hvis overflade ikke er brudt af noget lem."...

Traditionen føres videre. Ildfisken har tradition for at bringe grundige forfatterportrætter og interviews. Dén tradition bæres videre af den nye redaktion, der – som et af de mere seriøse indslag – bringer et interview med digteren Mette Moestrup. Dog er det ikke mere seriøst, end at interviewerne Mads Eslund og Anders Abildgaard Nielsen på et tidspunkt ungdommeligt skriver "Boomerang eller spejl!" for at vende et spørgsmål tilbage mod hende, som hun selv har stillet og afvist som respons på et af deres. Læreren på Forfatterskolen giver med udgangspunkt i teksten Primitivt, privat udførlige svar på en lille håndfuld tilsvarende udførlige spørgsmål om hendes måde at arbejde på, om skriveregler, leveregler generelt og alt muligt andet.

Blandt indholdet i den hele 176 sider lange udgivelse kan i øvrigt nævnes Desiderius Erasmus af Rotterdams dialog om At have det skidt, cand.theol. H.P. Skaarups Idealogien – et Menneskes Ideal (Ægtefælle) matematisk udregnet, tre små uregerlige stykker prosa af Birgit Munch – der bl.a. bruger det imponerende udtryk "Lukketidspanikstepdanserrødhætte-post-eller-kolera-penduleringspjerrotmordet" – og sidst men ikke mindst, to små vanligt voldelige historier af Preben Major Sørensen.

Svenske Fredrik Nyberg breder sig over 20 sider med sin biografiske digtsuite Agat og oliven, der handler om Per Osbeck, naturforskeren Carl Von Linnés lærling, og om forfatterens egen morfar Axel Abring – og så netop om meget andet og mere end dem. Nyberg synes elegant og komplekst at skrive sig op imod – eller i en digterisk forlængelse af – Linnés "naturalhistoria", hvor alle dyr, planter og mineraler blev systematiseret og klassificeret. Suiten er også en tribute til forskeren, der fejrer 300 års fødselsdag næste år.

Og så er der selvfølgelig også Kasper Nørgaard Thomsen, hvis dobbeltroman Malonecity snart udkommer på forlaget Anblik. Han er repræsenteret med et uddrag, og den grundige, meningsladede journalistisk-essayistiske prosa om bl.a. The Pogues, Debussy, Jean Genet, Lorca, Berlin og den "afhændede imperialisme, som holder om verden, som om verden er en blomst, man nænsomt kan plante i urtepotten" tegner lovende.

Dobbeltnummeret rundes af med en stemningsfuld og gribende "mixtum compositum", der både er koncert, udstilling og forestilling, forfattet af den afdøde Tor Ulven. Jeg citerer her en tekst i dens helhed:

 

"MELLEMSPIL XVII

Nåja, denne larve, den er styg, den er blind, og den kan ikke tænke, men den kan sekretere slimtråd som efterhånden bliver til en kokon, og inde i den vokser væsener med hvide vinger; det er engle, det er de vingede skarer som en dag vil flyve ud og komme os til undsætning, siges det. Der er bare at vente, ligesom din oldemor og oldefar ventede og ligesom dine børnebørn og din oldebørn og dine tipoldebørn kommer til at vente, mens englene vokser og vokser som vældige hvide træer derinde i mørket og tiden."

 

Mere markant linje. Ildfisken har fået nyt look og er ankommet i en ualmindeligt underholdende version, spraglet, vild og med et solidt tekstudvalg. Men man kan godt savne en mere markant, målrettet redaktionel linje.

Redaktionen lover, at de fremover vil bringe flere og længere bidrag samt mere udenlandsk stof, men hverken lederen eller teksterne synes helt at kunne fortælle, hvor den nye redaktion egentlig har i sinde at bære læserne hen. Hvis ikke kursen bare er sat mod hvor som helst.


støtteoplæsning eller instrumentalisering af det æstetiske?

se indlægget herunder: ”jeg har takket nej, hvad er begrundelserne for ja?” thomas hvid kromann svarer, og her er jens jacobs kommentar sakset fra misterbloggerblogger:

"Jeg modtog i sidste uge en invitation til at læse op ved et støttearrangement for Ungdomshuset. Jeg blev glad for, at ham, der sendte mig den, sendte mig den, tak, og jeg håber, at Nørrebro stadig skal have en lokalitet til stagediving og teenage rampage. Men jeg takker alligevel klart nej: arrangementet skal forstås mere som en modstand mod Faderhuset, den gamle prügelknabe, Moses Hansens netværk, som det velsagtens er særligt ydmygende at blive fortrængt af, end som en aktion for bevarelse af Ung´eren. Den kamp anses for tabt. Det fremgår af mailen, at huset for Guds skyld bare ikke må falde i hænderne på en sekt, det er det centrale. Det må altså ikke ende som moské, forstår man.
Men nu har jeg engang været i 14-dages aktivering hos TV-Stop, lige omkring Göteborg-topmødet i 2001. Og jeg må sige, så udtalt pacifiske de fleste Ungdomshusmennesker end er, så meget mere grotesk er det, at de åbenbart er ude af stand til at sige fra overfor de politiske psykopater i miljøet. Ved den lejlighed filmede kanalen demonstranter, der gravede brosten op foran fredelige politikæder, og mens flertallet af demonstranterne så passivt til og dansede mildt til techno fra en ladvogn.
Den balstyrige plakat fra 1990erne, hvor man så Krarup og Hasselbach og teksten, "De støber kuglerne," og så et billede af nynazisterne, burde vække et par overvejelser hos det angiveligt ikke-voldelige flertal i huset. Hvis det findes, selvfølgelig, angrebet på civile i Faderhuset tyder på et selvbedrag af dimensioner.
Men skal der laves et arrangement, hvor man fejrer åbningen af et nyt sted - Løndomshuset for unge tørklædepiger, for eksempel - så stiller jeg op til hver en tid."

årets julegave (-:

årets julegave (-:

http://www.husetsforlag.dk/hf/index.php?20&backPID=20&swords=audio&tt_products=148 

malonecity i print

malonecity i print


kaspers bog/bøger er trykt nu - det ser sgu godt ud. første bind er på 186 sider og andet bind på 174. malonecity udkommer torsdag den 14. december, glæd dig. der er snart info om bogen på anbliks side, og bøgerne kan allerede bestilles på www.ibooks.dk 
kasper læser fra malonecity på torsdag kl 20 til litteraturcafé i literaturhaus. og der er fest og reception i næste uge på udgivelsesdagen. mere om det længere nede. kig forbi og fejr udgivelsen med kasper og anblik!