Tilskud til Anblik fra Gyldendal


Pasted fra www.anblik.dk:

Anblik har fået en henvendelse fra Gyldendal, som ønsker at støtte Anbliks danske skønlitterære udgivelser og tidsskriftet Ildfisken. Aftalen mellem Gyldendal og Anblik er indgået i september og løber indtil videre frem til og med 2009, hvorefter den genforhandles. Anblik ser henvendelsen som en faglig påskønnelse af forlagets arbejde, og vi er glade for at få tilført økonomisk støtte til udgivelse af nye bøger og nye numre af tidsskriftet. Anblik modtager med denne aftale et økonomisk tilskud fra Gyldendal, forlaget fortsætter sit arbejde med fuld redaktionel frihed og udgiver fortsat under eget navn.  

- Vi er meget glade for aftalen, det er så fedt at få tilført penge, og vi fortsætter fuldstændig som før. Det er nærmest det bedste, som kunne ske! Yiiiihaaaaaa!


Kommentarer
Postat av: torben j.

Tillykke!! Fantastisk!



Tør man spørge hvor meget I har fået?



2008-10-01 @ 18:51:06
Postat av: Peter-Clement

Haha, hvorfor bliver i ikke bare en del af forlaget. Så I som arbejdskraft kan få reel løn. (nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor mange penge i har fået...) Men det er simpelthen ikke godt nok at Gyldendal "kun" giver en støtte. Jeg mener Gyldendal har jo trods alt haft en omsætning på 44 mio. i år og jeg aner ikke hvad I har fået, men for fanden hvor jeg ville passe på, hvordan jeg modtog penge fra sådan et monstrum. Men selvfølgelig er det fedt. Bare sørg for at jeres forfattere bliver udgivet hos nogle andre end Gyldendal, hvis de skal udgives hos andre end jer - Hvorfor? Fordi det ville være døden, hvis Gyldendal havde fingrene med i al litteratur der skete på dansk. Det er nærmest en pligt at sprede det ud, så kapitalen fra bogsalet ikke ophober sig hos et forlag, som så bliver hjertet hvor de smalleste forfattere kun kan leve pga. statstøttens blide brus. En finger til Gyldendal og alt godt til Anblik. Det eneste jeg egentlig håber på, er at de giver jer flere penge end, hvis i havde været redaktører for dem. For det arbejde I gør er Guld værd og det er helt helt til grin at i gør det gratis. Jeg foreslår at Lindhardt & Ringhoff også giver jer nogle penge.

2008-10-02 @ 03:32:27
Postat av: Peter-Clement

ps. hvad skal vi dog med 15%. Vi kan udgive selv, og hvad er det egentlig forlagene kan tilbyde vi ikke selv kan skabe?

Jeg gider i hvert fald ikke at få deres penge for at være Athene eller en anden stærk frelser position som er OK-dannet. Det er jo til grin. De kan ikke gøre noget ved, at markedet er forskudt og at de kun har et forspring fordi de kan reklamere i aviser og sørge for at bøgerne er i boghandlerne, hvilket selvfølgelig er alt nok, men jeg tror hurtigt boghandlerne ville forstå en ny virkelighed, medmindre selvfølgelig at en større portion aktier sidder hos et af de store forlag... Men så ville alt jo selvfølgelig blive afsløret. Det hele er kompliceret, men det er i hvert fald sandt at der ikke er nogen speciel grund til at handle igennem Gyldendal(eller andre store forlag...) og at man i stedet bør få øjnene op for at de mindre forlag udgiv bedre bøger end de store. (Det er forresten også noget forfattere omkring bør tage alvorligt - det fede ville være at alle kvalificerede forfattere forlod de større forlag og lod al poplitteraturen og biografismen, kogebøgerne og de få oversatte værker der er købt rettigheder til, blive hos de store forlag og lod dem dø en langsom død i ligegyldighed og stilstand.. Det er meget klart hvad jeg mener. Men det er mest fordi jeg er overbevist om, at gyldendal har spillet på den frivillige arbejdskrafts glæde ved at kunne få lov til at gøre hvad man vil. Men det er og bliver en kujonstrategi. Hvorfor? Fordi der er mennesker som bruger sindssyg meget energi på at finde kvalificeret litteratur. Og de fortjener at blive aflønnet. Og dét med mindst 35 000 om måneden. Pr. menneske. Sådan fungerer arbejdsmarkedet og der er ingen grund til at finde sig i at det i litterær sammenhæng ikke fungerer sådan. YO YO. Og undskyld rodet.

2008-10-02 @ 03:44:43
Postat av: Brønnum

Måske kunne Peter-Clement lige vente og høre om folkene rent faktisk får løn fra Gyldenspjæt inden han raser videre?



Til lykke til Anblik.Det er velfortjent, - og tak til Mastodonten. Lidt har også ret.

2008-10-02 @ 11:04:58
Postat av: Peter-Clement

Hejhej



Her er jeg igen, nu i en lidt mere dæmpet version. Det er selvfølgelig fantastisk at I får penge til at fortsætte jeres vidunderlige arbejde. Jeg synes virkelig der burde være flere forlag som Anblik så alt godt på jeres vegne. Jeg bryder mig bare ikke om store virksomheder som køber sig ind på de mindre kreative, fordi de ikke selv er i stand til at følge med og forny sig. Men det kan selvfølgelig være det ikke er tilfældet.

Herligst

PC

2008-10-02 @ 12:15:52
Postat av: Peter-Clement

Det kører totalt for mig. Jeg mener selvfølgelig "mindre virksomheder" og ikke "mindre kreative" som der står. Så kan jeg lære at reagere spontant. AK!

2008-10-02 @ 12:17:19
Postat av: eslund

hej pc



der er ikke tale om, at gyldendal køber sig ind på eller sågar køber anblik eller os, der arbejder for anblik. langt fra - så ville vi selvfølgelig ikke være med. med den aftale, der er indgået, modtager anblik et årligt tilskud - en slags pengegave, kan man godt sige. det er det, det er. og gyldendal blander sig ikke på nogen måde i vores redaktion eller i vores arbejde i øvrigt. alt fortsætter som hidtil - ingen traner på vores bøger, ingen skumle ting. gyldendal er ikke interesseret i at købe anblik - de er godt klar over, at et køb ville udvande anbliks profil, som det er sket med andre forlag, de har købt.

faktisk kan jeg kun se positive ting ved aftalen - som jeg er glad for og overrasket og beæret over er kommet stand - fordi det giver os mulighed for at skærpe anbliks profil yderligere. vi kan forhåbentlig tillade os, at lave - om du vil - endnu smallere og mere specielle i fremtiden, pga de penge gyldendal tilfører.



på en måde forstår jeg din bekymring (jo, man skal altid være skeptisk, når storebror finder på lege og løjer) men ro på - der er ikke grund til at rynke bryn her, det føler jeg mig sikker på. hurra for det! (-:



kh mads



Postat av: Susanne

Ak-ja. Og gratulerer, ser ud til at Gyldendal har en slags mæcenrolle? I Norge opstod det lille "indie"-forlag Flamme (flammeforlag.no) på initiativ af forlagsmastodonten Cappelen Damm. Drengene får fuld løn, men kontakten til Cappelen Damm figurerer intet sted på deres netside. Som man kan se på det lille videoklip de har publiceret på deres blog så fejrede de netop 1/2-års fødselsdag, jeg ved ikke hvad de har jobbet med andet end at publicere sig selv og få indieæstetikken til at se cool nok ud. Pew, se op for <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Lys9MQRBzz0">fake D.I.Y.</a>.

2008-10-05 @ 11:21:55
URL: http://tigerclaws.blogspot.com
Postat av: Susanne

Okay, den tog ikke linket. Jeg ville sige: Se op for fake D.I.Y. med reference til Bis:

http://www.youtube.com/watch?v=Lys9MQRBzz0.

2008-10-05 @ 11:24:30
URL: http://tigerclaws.blogspot.com
Postat av: Peter Dyreborg

I betragtning af at Gyldendal allerede har fået en del eksponering i pressen og andre steder på baggrund af "gaven", og at Gyldendal sikkert vil få endnu mere eksponering fremover, er der vel blot tale om et slags reklame-sponsorat af Anbliks bøger og virke.



Og reklame-sponsorering af bøger indeholder jo i mit optik nogle særdeles gode muligheder for udbredelse af smal litteratur, sålænge den redaktionelle linie er tilpas uafhængig af sponsors egeninteresser.



/peter dyreborg

2008-10-06 @ 09:13:26
URL: http://www.peterdyreborg.dk
Postat av: torben J.

Igen: Må man for at vide hvor stort et beløb det drejer sig om?



Hvor meget af underskuddet dækker Gyldendal, for jeg går ud fra at Anblik kører med underskud? Eller hur?

2008-10-07 @ 13:30:55
Postat av: eslund

hej torben



jeg vil ikke nævne det eksakte beløb - jeg er bare frivillig redaktør for anblik og har ikke som sådan noget med økonomien at gøre. men jeg kan godt sige, at det drejer sig om et for anblik ret stort støttebeløb samt en pænt stor underskudsgaranti. for andre forlag ville det måske ikke være mange penge, men for os er det et solidt rygstød, da vi - som du rigtig vurderer - ikke er specielt formuende. vi kører selvfølgelig med underskud på noge titler, men har dog også fået pengene hjem og lavet overskud på andre.



set for sig giver aftalen med gyldendal os mulighed for at lave ca 5 bøger (plus/minus) årligt + udgivelse af ildfisken (2 numre om året). mere konkret kan jeg ikke blive.



kh mads

2008-10-07 @ 15:04:11
URL: http://eslund.blogg.se/
Postat av: eslund

m.a.o. vi er ikke blevet rige, men vi skal heller ikke kradse hovebunden rød, når vi skal lave nye titler - det giver en stooor frihed ikke at skulle søge og vente på svar fra puljer og fonde



m

2008-10-07 @ 15:14:38
URL: http://eslund.blogg.se/
Postat av: torben J.

Hej Mads,



Tak for svaret, det lyder sgudaskisme pragtfuldt at I kan lave hele fem bøger uden at bekymre Jer. Stærkt! Tillykke med det endnu engang!



Mon du vil sige lidt om hvilke bøger der giver overskud, hvilke der løber rundt og hvilke der giver underskud? Jeg kan sagtens forstå hvis det er forretningshemmeligheder, men det kunne nu være sjovt at høre lidt om hvilke af de unge, vilde, danske forfattere som I udgiver, der er mest populære i offentligheden?



kh



Torben

2008-10-08 @ 13:36:05
Postat av: Anonym

Hej Mads,



Tak for svaret, det lyder sgudaskisme pragtfuldt at I kan lave hele fem bøger uden at bekymre Jer. Stærkt! Tillykke med det endnu engang!



Mon du vil sige lidt om hvilke bøger der giver overskud, hvilke der løber rundt og hvilke der giver underskud? Jeg kan sagtens forstå hvis det er forretningshemmeligheder, men det kunne nu være sjovt at høre lidt om hvilke af de unge, vilde, danske forfattere som I udgiver, der er mest populære i offentligheden?



kh



Torben

2008-10-08 @ 13:37:50
Postat av: eslund

anskudte dyr (dennis gade kofod) og eva - et styk vestlig hjerne ... (katrine buchhave) + min bog har givet lidt overskud.



digtene giver generelt underskud, det er som altid nemmest at sælge romaner. min bog er en undtagelse, men jeg har solgt en del via testrup - det forklarer flødeskummet på min bog, tror jeg (-:

2008-10-09 @ 00:44:43
URL: http://eslund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback