literaturhaus eller koncertgebouw?


er det vinteren eller hvad - udenfor sæsonen hula bula-agtigheden: jeg synes, at programmet for februar/primo marts på literaturhaus ser tyndt ud. sådan var det også i slutningen af 2007. der er nærmest flere koncerter end litterære arrangementer, og de litterære arrangementer er lidt støvede umiddelbart. næsten ingen nyskrevet litteratur præsenteres. skyldes det manglende henvendelser eller en uambitiøs programstrategi? er forlagene for sløve til at få forfatterne ud at læse op (retorisk spørgsmål). måske er det bare for tidligt på året - der kommer gang i sagerne, når foråret kommer? eneste tiltrækkende initiativ - og det skal til gengæld have håndtegn herfra - er åbningen af møllegades boghandel, som vil sælge small press-udgivelser og andet godt. det er folk bag geiger records/husets forlag/litteraturen på scenen i århus og paul obstrup, som står bag. respekt for det, vi mangler en seriøs boghandel i kbh.
jeg savner sjove oplæsningsarrangementer som spoken word revival 08 i valby. er der noget på vej? kunne man forestille sig at lave oplæsninger i private hjem - desværre er min egen lejlighed for lille - er der nogen, der vil være med til at lave sådan noget, nogen, der har en stor stue? - en månedlig oplæsningsrække oder so. skal vi ikke lave lidt lir?


Kommentarer
Postat av: Kasper

hej mads, jeg har tænkt lidt det samme om kirken, fedt med ny boghandel. jeg har også tænkt på om man ikke kan update lit-arrangementer lidt, jeg har en ven i paludans kælder, antikvariatet, det er måske en mulighed? jeg har også fået - evt - en stor stue. jeg er frisk på et eller andet, k - evt kunne man også prøve at trænge sig lidt på i møllegade -

2008-02-05 @ 14:35:38
Postat av: eslund

hej kasper. jo, man kunne godt trænge sig lidt mere på i møllegade, men jeg synes måske også, at stedet er stift. i hvert fald er det ikke altid superhyggeligt - der er lidt for meget købmand i baren og i det hele taget, synes jeg. jeg forstår godt, at paul skal køre en forretning, men nogele gange er det sgu for tight. man kan ikke engang få fri bar for at læse op, og honorar findes jo slet ikke. det er tyndt, og det lægger en dæmper på min lyst til at lave noget på literaturhaus. så kunne det være sjovere at lave noget selv - gerne i private omgivelser, hvis det kan lade sig gøre - så kunne man have nogle dåser med i tasken, eller hvad man nu har lyst til. og det hele vil blive mere afslappet og fint og festligt. et andet oplagt sted er forfatterskolens sofa-/køkkenrum, men jeg ved ikke om man må låne det? lad os få gang i noget - anders er sikkert også frisk på et eller andet, kunne jeg forestille mig.

Postat av: Sigurd

Skolen kan vi helt sikkert finde ud af, det må kunne lade sig gøre (siger jeg nu, uden egentlig at vide hvordan og hvorledes). Ellers kan der arrangeres piratoplæsninger, sådan noget, i de lokaler, hvis det er. Jeg synes ideen er fed! Glæder mig til det næste Ildfisken. Skylder vist majoren at læse ham! Heldigvis er der noget der siger mig, jeg ikke er ene om den gæld! Hej hej.

2008-02-05 @ 18:30:59
URL: http://slukkedelys.blogspot.com
Postat av: eslund

piratoplæsninger - det er et godt navn, sigurd. jeg er gået i tænkeboks. overvejer et sted til en piratoplæsning i kbh fredag den 29. februar kl 20. det er den helt rigtige dato, synes jeg! sæt kryds i kalenderen.

2008-02-05 @ 20:01:55
URL: http://eslund.blogg.se
Postat av: Olga

Jeg synes faktisk det er nogen fine koncerter (nogen af dem) lit.haus lirer af sig i februar, men jeg kan godt se, hvad du mener, Mads - det er ikke rendyrket. Det ved jeg heller ikke om det behøver at være, lit.haus er jo efterhånden mere et avantgardernes avantgarde i snæver komposition, obskure kortfilm og hvad ved jeg. Huset er ikke ligefrem en frontkæmper for at udbrede den snævre kunst til det 'uvidende' publikum, og det synes jeg faktisk er ærgeligt. Pirat er mere folkevenligt (og det må arrangementerne gerne være, synes jeg, så det ikke bare er forfatterne, der kommer og høre hinanden læse op.) Men piratfesterne plejer at være impulsive (i teorien i hvert fald) fester, der gør en dyd ud af at stille sig i opposition til et eller andet. Kan man overføre det til en oplæsning? Det kan man måske godt. Ballade frem for weltschmerz. Dybtfølt ballade selvfølgelig ;)

Jeg har i hvert fald hænder til at løfte, hvis det skulle være, men ingen stue.

2008-02-05 @ 22:23:02
Postat av: kasper

flere flagreheder: piratoplæsninger er en fin term. term. øh. det olga siger lyder lidt rigtigt - ihvertfald får jeg nogengange noia over blandinger, af medier, og har måttet kæmpe for at tro blot på ordet, hvilket ofte lykkes alligevel. det med smerte, ballade - det er jo 2008, men drømme-fakultetet virker måske nogengange. men kan man ikke mose sig ind mellem "avantgarde-koncert" - hvad det så end er - og så den pillede lyriker, der læser op fra ordet? ord - og spice, fra drømmen?

2008-02-05 @ 22:30:51
Postat av: rasmus graff

fin idé med skolen. og mon ikke noget kan lade sig gøre dér? det er om ikke andet stedet, hvor sådan noget burde finde sted, mere end det gør.
tror der er et festlokale i den bygning jeg bor i. en dag kan vi holde noget dér, det er jo oplagt!

2008-02-06 @ 09:18:01
URL: http://opoetium.dk
Postat av: lars f

Jeg har en tagterrasse - meget stor. Men det er måske for koldt i vejret? Åhr hvad helvede - Kold poesi er bedre en ingen poesi

2008-02-06 @ 19:24:03
Postat av: kasper

hej lars, troede du var gået til i vadehavet. fanø-terasse eller 2100-balkon?

2008-02-06 @ 21:12:33
Postat av: eslund

jeg har også en tagterasse - 2100

kold poesi, helt klart, men lad os måske satse på forfatterskolen den første gang, selvom det ikke er helt pirat. med mindre nogen bor i en kæmpe lejlighed eller et kollektiv...

2008-02-06 @ 23:02:35
URL: http://eslund.blogg.se
Postat av: Lars-Emil

Jeg vil gerne inviteres til at læse op på Forfatterskolen. Det ville glæde mig. Helst pirat.

2008-02-07 @ 01:12:47
Postat av: Sigurd

Hr. Eslund i stærkt røde sokker sætter vel programmet, organisationen. Jeg vil gerne gå sammen med Rasmus om at bryde koden, tage dén snak med Hans O. Yir.

Keeping it institutional -

S.

2008-02-07 @ 21:14:14
URL: http://slukkedelys.blogspot.com
Postat av: eslund

we´ve got ourselves a convoy!

fedt hvis i vil kontakte skolen - meld tilbage, så snart i har talt med hans otto, så programmet kan lægges, og folk kan inviteres. der skal være en god håndfuld korte oplæsninger, og så skal det også være lidt festligt, synes jeg. er der et anlæg på skolen - dels mikrofon, dels til at spille musik på? ellers finder vi ud af det tekniske på en anden måde.

det bliver sgu sjovt og fint!

2008-02-08 @ 00:14:24
URL: http://eslund.blogg.se
Postat av: Sigurd

Der er et anlæg, hvortil der er koblet både mikrofon og højtalere. Musikanlægget på skolen er lidt en anden sag. Det spiller, men fandme ikke godt. Nogen med cdafspiller + teknisk kunne = kan godt koble noget sammen med mikrofonpulten og musikken evt. Jeg skal nok melde ud her, eller skubbe en mail i din retning, når Hans O. har givet sit besyv med.

S.

2008-02-08 @ 08:29:54
URL: http://slukkedelys.blogspot.com
Postat av: eslund

alletiders, sigurd. det med anlægget finder vi ud af somehow

2008-02-08 @ 11:18:30
URL: http://eslund.blogg.se
Postat av: johan

så kig da forbi lit.haus på tirsdag. der sker der sager!

2008-02-10 @ 19:54:31
Postat av: Anonym

Jeg vil lige gøre lidt reklame for et arrangement med nyskrevet litteratur i Literaturhaus på fredag:

På fredag (den 15. februar) kl. 19.00 kan man møde den islandske forfatter Bragi Òlafsson til en forfattersamtale om hans roman Ambassadøren og om den nordisk litteratur.
Anledningen er Bragi Ólafssons nominering til Nordisk Råds litteraturpris + udgivelsen af Ambassadøren på dansk her i februar.
Norden i Fokus er medarrangør.

2008-02-13 @ 10:52:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback