Trouble with classicists
That's all he sees, he paints a tree
The trouble with a classicist he looks at the sky
He doesn't ask why, he just paints a sky
The trouble with an impressionist, he looks at a log
And he doesn't know who he is, standing, staring, at this log
And surrealist memories are too amorphous and proud
While those downtown macho painters are just alcoholic
The trouble with impressionist is [x4]
The trouble with personalities, they're too wrapped up in style
It's too personal, they're in love with their own guile
They're like illegal aliens trying to make a buck
They're driving gypsy cabs but they're thinking like a truck
The trouble with personalities is [x4]
I like the druggy downtown kids who spray paint walls and trains
I like their lack of training, their primitive technique
I think sometimes it hurts you when you stay too long in school
I think sometimes it hurts you when you're afraid to be called a fool
The trouble with classicists is [x4]
Så skal der igen antændes lunter i skægget!
Sjette og sidste indstilling til Montanas Litteraturpris
Måske kunne man for en gang skyld sige noget præcist med frasen ”ærlig snak”, hvis man hæfter den på digtene i Niels Franks sjette digtsamling Små guder. Bogen består af en række dedikationer eller portrætter, teksterne er henvendte og vil nogen noget, læseren selvsagt, men der er også, fornemmer man, konkrete, indforståede adressater på digtene. Man kunne kalde det venskabelige grovheder, som når man gerne vil have grovfilen af en god ven, ”sandhederne” råt for usødet, f.eks.: ”Knappernes søgen efter en lavere orden, / hvor villige hullerne altid er. Lidt ligesom / fisser. Nej! Nu må du igen sige undskyld.”
Well ... Der er et mellemværende i digtene, og de er både forsludrede og præcise og dertil hjertelige, drilske, spydige, revsende, vrængende og henførte, og det på en træffende retorisk og labyrintisk flabet og find-lige-vej-i-den-her-bemærkning-som-du-nok-burde-tænke-lidt-over-agtig måde. Der er en ligefrem ømhed og dyb anfægtelse som motor, en illusionsløs skepsis, liderlighed og humørsyge på færde.
Det frankske univers er vanligt kritisk og selvkritisk, og man bliver svimmel og strippet, for der er tryk på, man læser både langsomt og hurtigt og læser gerne et digt ad gangen, for det er også svært fordøjelige sager. Franks poesi er altid elegant, klog og smart, men denne gang er der skruet op for det dirty. Det er dejligt og veloplagt, og tak i øvrigt for det fine omslag med det gamle håndkolorerede fotografi af Monte Carlo. Tjuhej for slinger, du ved.