ildfisken omtalt på sentura
oplæsning i århus
rettelse
R.I.P. højskolernes spoken word
"Spoken Word på Roskilde Festival stopper, desværre!
Højskolerne og Roskilde Festival har i 5 år skabt Skandinaviens største litteraturscene. En mega succes - indholds- og publikumsmæssigt - stopper desværre nu. Højskolerne og Roskilde Festival har ikke kunne finde den nødvendige økonomi til at køre det flotte initiativ videre.
Højskolerne valgte i 2003 at sætte væsentlige ressourcer ind på et indholdsbåret projekt på Roskilde Festival. I tæt samarbejde med festivalen lykkedes det at skabe en scene med litteraturen og de talte ord i centrum. "Vi havde et håb om, at publikum ville finde vej til den levendegjorte litteratur, men vi havde aldrig forestillet os så massiv tilstrømning", fortæller projektleder Jesper Øland, der samtidig tilkendegiver, at højskolerne også fremover vil være interesseret i at samarbejde med festivalen om nye projekter, som ligger op af højskolens idegrundlag.
"Roskilde Festival har været meget begejstrede for samarbejdet", fortæller festivalleder Peter Hvalkof, og fortsætter: "men vi har desværre ikke i fællesskab kunnet finde nok økonomiske midler til at fortsætte". Roskilde Festival er nu gået i tænkeboks ift. at finde på andre aktiviteter, som ikke kan erstatte, men komme i stedet for Spoken Word."
- hvor er det pisse trist, og hvor er jeg ærgerlig og bitter over det. højskolerne har de sidste fem år fået en vigtigt scene på benene på roskilde festival, og nu er den lige pludselig væk - nu hvor scenen er blevet etableret og publikum har fået øjnene op for dens kvaliteteter. scenen har været et indholdsrigt åndehul på festivalen, et sted, man kunne gå hen, hvis man ville falde lidt ned og fordybe sig, en intim scene, hvor man kunne møde kunstnere helt tæt på. højt til loftet, men alligevel i øjenhøjde - hvor findes det ellers på festivalen.
jeg har selv lagt vanvittigt meget arbejde i afviklingen og planlægningen af højskolernes spoken word - har været programlægger og konferencier - og jeg har arbejdet sammen med en masse andre frivillige på projektet, som har lagt en iver og et engagement for dagen, som jeg ikke har set lignende mange andre steder. vi har lavet den scene for ganske få midler, men har alligevel fået noget stort og bemærkelsesværdigt ud af det. kunstnerne har fået minimale honorarer for at optræde, men de har altid gerne villet fyre den af i teltet, fordi der har været en atmosfære der, som ikke fandtes så mange andre steder. der har med andre ord kun været positive vibes omkring højskolernes spoken word.
jeg skriver konsekvent højskolerne spoken word, for det er det, det er. det har det været fra starten, og vi har næsten hele vejen haft et fint og spændende samarbejde med festivalen. vi har lavet programmet, afviklet det, og vi har stillet med frivillige, som har fået teltet til at køre. nu kører det så ikke mere med den begrundelse, at økonomien ikke kan hænge sammen. det er der, jeg bliver gnaven og ærgerlig, for det er altså ikke tilfældet. langt fra! det lyder jo, som om højskolernes spoken word har været en økonomisk belastning, at der ikke har været styr på finanserne, at lortet har sejlet pengemæssigt. no shit, vi har været meget checkede med økonomien og afviklingen, og vi har haft det mindste budget overhovedet. roskilde festival har ikke tabt penge på os, tværtimod. vi har givet dem noget, de ikke selv har kunnet lave, og som folk har sat pris på. der havde ikke været en litteraturscene på roskilde i lang tid før os, fordi det er svært at få op at stå på en ordentlig og ambitiøs nok måde.
den reelle grund til lukningen af højskolernes spoken word skal findes et andet sted. det handler om at festivalen i højere og højere grad vil have sit navn på alting - roskilde festival er blevet en mastodont og et corporate selskab, som vil ensrette og brande sig selv for enhver pris. vi kan ikke hedde højskolernes spoken word længere, men skulle i stedet fra næste år hedde roskilde spoken word. det er selvfølgelig uacceptabelt for os - det tager jo helt projektet fra os, vi kan ikke længere profilere højskoleprojektet i det, vi laver, på festivalen, hvis vi ikke engang må vise vores ansigt. roskilde festival optræder med andre ord mcdonalds-agtigt, de vil have skiltet på alting og kan ikke unde os en smule succes - der er ikke plads til andre projekter end roskilde festivals eget på festivalen. det er sgu da nederen og småligt, at det skal ende sådan, og det er nederen og ærgerligt, at pressemeddelelsen får det til at lyde, som om højskolerne sidder med aben.
festivalen kører tilsyneladende ikke spoken word videre selv, så indtil videre er litteraturen og spoken word en død sild på roskilde festival. så meget for den mangfoldighed, man gerne vil præsentere. så meget for det flotte værdigrundlag, roskilde festival.
tak for dansen, alle jer, som har været med de seneste fem år. det har været en fornøjelse! det har været en fest! det har været noget helt specielt!
nb! jeg taler helt for mig selv i den kommentar.
this week
nye rør, testrup 08/10/07
gamle rør, testrup 08/10/07
flammeflynderen, glødetorsken, bålålen - reception
I den forbindelse holder Ildfisken en lille reception: den 18. oktober, klokken 20.00, på Galleri Tom Christoffersen, Skindergade 5.
Kom og drik et glas vin og hør oplæsning af:
Martin Larsen
Anders Abildgaard Nielsen
Lene Asp Frederiksen
Chresten Forsom
René Jean Jensen
Alle er mere end velkomne. Det vil også være muligt at købe et eksemplar af den nye fisk, eller en hel bunke af de ældre numre, billigt.