nielsen and altheimer´s live fiction

"Teatro Buffo

As we travel northwards Hamlet has become a dominant frame for this live fiction. I haven’t thought it through just yet, but I sense an enormous potential in our plot line. We have taken up the structural position of the theatre company in Hamlet, which enacts the truth within the fiction. Now the question is how far we can go in real life while playacting. And -- whether we will be allowed to enact scenes with Ahmadinejad in the audience.

This teatro buffo arrived yesterday evening in Shiraz in a mini bus. Nielsen and Altheimer play the leading roles. Jaleh P has the part as the interpreter (romantic subplot?). Meysahm acts the cameraman. The extra Majid is our driver. The chorus is made up by the Iranian people."

hinkeremse

dit guldur
min brøndkarse
dit pessar

skabet skal stå

bjerget ligger langt ude i skoven

er det her en højholt-gimmick?

tilsyneladende ikke, men det virker sådan. her er det carsten andersen i politiken, men de har også historien i berlingske og information. meget apropos DR2 temaaften i går om forholdet mellem virkelighed og fantastik. det lugter af skrøne og aprilsnar:



Litterært tyveri: Hans Henrik Mattesen er blevet bortført


Forfatteren Per Højholts sidste manuskript er blevet stjålet. Da tyve fjernede en brandboks fra et hus i Vanløse i fredags, løb de samtidig med en litterær skat. En katastrofe, lyder det fra forlaget Gyldendal, der efterlyser manuskriptet til ’Hans Henrik Mattesen – en monografi’. Bogen skulle udgives til foråret.


Hans Henrik Mattesen eksisterer ikke. Han opstod i digteren Per Højholts hjerne. Alligevel er det nu lykkedes tyveknægte at bortføre ham, altså Hans Henrik Mattesen, fra en brandboks, der var muret ind i en væg i Vanløse. Man skulle næsten tro, der var tale om en af Per Højholts finurlige historier, hvor fiktion blandes med aldeles faktuel virkelighed. At der måske endda var tale om en af de berømte fortællinger, han kaldte blindgyder. Men sagen er værre end som så. Nu afdøde Per Højholts absolut sidste litterære manuskript er blevet stjålet fra en brandboks hos hans datter, der samtidig mistede tre computere, nogle kontanter og diverse familiefotos. »Alt det kan erstattes. Men noterne og skitserne til sidste halvdel af bogen er uerstattelige«, fortæller Signe Højholt.


 

Pakkeløsning 

Der er tale om et manuskript, som Per Højholt har arbejdet på og ikke mindst talt om i årevis. Titlen er ’Hans Henrik Mattesen – en monografi’, og da forfatteren stadig var frisk og i fuld vigør, lå det inde i en boks i skorstenen i hans hus ude i Hørbylunde Bakker ved Silkeborg. Dengang lå det side om side med manuskriptet til den næsten mytiske roman ’Auricula’, som digteren havde underholdt forfatterkolleger og pressefolk om gennem årtier. Pakket ind i gule konceptark og omhyggeligt stablet og sorteret af Højholt selv, pertentlig som den bibliotekar han var uddannet som, før han valgte digtervejen på fuld tid. ’Auricula’ nåede han at færdiggøre, selv om det på grund af den ene blodprop efter den anden tog meget længere tid, end han havde forventet. Selv havde han regnet med, at ’Auricula’ skulle udkomme allerede i efteråret 1997. Den udkom først i 2001, men den højst usædvanlige og litterært elitære bog om to ørers vandring op gennem modernismens Europa blev så vellykket, at den opnåede at blive indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris. For Højholt var de to manuskripter lidt af en pakkeløsning. Det var begge manuskripter, han var meget opsat på at få gjort færdig, før sygdommen måtte forhindre ham i at skrive. Og han havde en klar ide om rækkefølgen på bøgerne. Det afslørede han for Politiken allerede i 1994, da han over uendelige kopper af lunken te fortalte om sine litterære planer, dengang talte han især om den store ’Auricula’, men endnu et projekt spøgte. »Der er også en anden roman. Den er næsten færdig. Jeg må ikke skrive den, før ’ørerne’ (Auricula, red.) er færdig. Den hedder ’Hans Henrik Mattesen – en monografi. Jeg har ganske vist skrevet om ham før, og dengang slog jeg ham ihjel, men hva’ faen’ ... Jeg drømte indledningen. En person fra en by ved Løgumkloster. Ellum, tænkte jeg, det lød som Familie-Journalen. I bogen kalder jeg det Ellum Vestermark, og da jeg kørte derned, kom der pludselig et skilt, hvor der stod, ja, Ellum Vestermark. Så tænkte jeg: De er fandeme hurtige hernede. Jeg har skrevet om ham (Mattesen, red.) i en af de tidlige blindgyder. Dér lader jeg ham omkomme i Frederiksholm Kanal, Verdenshavet, ud for Thorvaldsens Museum, hvor han bliver skubbet i vandet ... af mig«. Hjemme i køkkenet i Hørbylund udstødte Per Højholt et af sine mange fnis, og han morede sig tydeligt over projektet, hvori han – som han sagde – ville gøre nar ad alle fortælletekniske genrer. Han forudså også, at anmelderne – når bogen skulle nå så vidt – ville savne en fremadskridende handling. Som om det ville være noget nyt, når det gjaldt netop hans prosa – forfatteren, hvis første roman med titlen ’6512’ bestod af en løsblad-fortælling, da den udkom i 1969 ... Højholt selv betegnede ’Hans Henrik Mattesen’ som en rigtig fnisebog. Da han i 1994 fortalte om bogen, anslog han den til at blive på 150-200 sider, men da han tre år senere gjorde status over projektet, vurderede han det til at omfatte 120-150 sider, uden at han i øvrigt gik nærmere ind i, hvorfor fortællingen var skrumpet. Dengang sagde han, at han stadig manglede et par afsnit, før den var værdig. »Jeg har ryddet bordet for både genbrug og digte for at gøre bogen færdig. Jeg skriver ikke flere digte, men det har jeg jo sagt før. Jeg har ikke skrevet et eneste digt i et år, men selvfølgelig er jeg klar, hvis de kommer igen, for digtning er jo den højeste kunstart. Nu skal jeg have skrevet om Mattesen, for man vil jo gerne vise flaget. Jeg skal lige have fundet ud af at slå ham ihjel. Foreløbig har jeg gjort ham til fader. Bogen vil både blive meget litterær og meget morsom, så eliten får lidt at more sig over. Eliten fniser for lidt«, sagde Per Højholt dengang i 1997. På forlaget Gyldendal ved redaktør Simon Pasternak ikke rigtig, hvad man skal kalde ’Hans Henrik Mattesen – en monografi’. »Den er lige så svær at rubricere som ’Auricula’. Hvordan skal man betegne den? Det er jo en historie, der er ligesom hans ’blindgyder’. Fuldstændig løgnagtig og samtidig faktuelt leksikalsk«, siger Simon Pasternak.


Uvis skæbne 

Som titlen på manuskriptet fortæller, er det en personhistorie. Historien om Hans Henrik Mattesens liv. Men hvordan Højholt præcist har tænkt sig at udfolde og ikke mindst afslutte historien om dette liv i omegnen af Løgumkloster ligger nu hen i tåger. Eller rettere – skitserne for historien ligger måske og flyder et eller andet sted i Københavns omegn, hvor nogle tyve har smidt en tom brandboks på en gange en meter, som ud over nogle få kontanter kun indeholdt et brunt ringbind med nogle lyseblå omslag, heriblandt noter og skitser til de sidste to kapitler af Højholts bog. »Politiet har sagt, at tyvene ofte smider et tømt pengeskab i områder, hvor der ikke er ret mange mennesker, og vi har allerede været rundt om Utterslev Mose og Damhussøen flere gange for at lede efter det«, siger Signe Højholt. Både hun og Simon Pasternak opfordrer folk, der måtte snuble over materialet, til at aflevere det på Gyldendal, så man kan få afsluttet Per Højholts litterære projekt på ordentlig vis. »Det her er jo næsten ikke til at holde ud. Det var kun et spørgsmål om dage, før jeg skulle have kopieret hele materialet, så vi kunne komme i gang. Alt det øvrige materiale fra forfatterskabet ligger på Det Kongelige Bibliotek, og jeg havde kun ’Hans Henrik Mattesen’ derhjemme, fordi vi nu skulle i gang med bogen, der skulle udkomme til foråret«, siger Signe Højholt. Bogens første tre kapitler findes allerede, og de er klar til udgivelse, men de sidste to kapitler er ikke skrevet, og mange af Højholts noter, skitser og kronologier er forsvundet med tyveriet i Vanløse. 


(...)



sækken er ved at blive for tung

så jeg tog mig sammen i dag og løb en tur ud på kalkbrænderi- og fiskerihavnen. der ligger et gigantisk hangarskib på vejen derud, og helt derude er der en anden verden - lidt a la containerhusene i kaurismääkis "manden uden fortid". sejlersko koster 159, og fleecetrøjer er på tilbud i skibsprovianten til 239. det var smukt ude over øresund, lommer i skyerne, som solen skinnede igennem. der var stor sigtbarhed, barsebäck var helt tydelig og landskrona, tror jeg det var.
det var en god oplevelse at løbe igen. jeg har været super stenet på det seneste og er nærmest blevet ryger. det holder ikke! jeg skal ud igen i morgen, uanset vejret. jeg kan faktisk godt lide at løbe, hvis det regner en smule eller er koldt. efteråret er fint nok lige nu, synes jeg.

anbefaling: broadcast: tender buttons (oh yeah, én til gertrude). fantastisk plade, som jeg hørte, mens jeg løb. skide god! i går faldt jeg over det seneste geigerblad på kua - de anmelder broadcasts nyeste (godt) - the future crayon. den plade må jeg have. ligesom jeg må have anskaffet mig den nye bonnie "prince" billy, trentemøller, i got you on tape og murder´s "stockholm syndrome", som jeg kunne se, at peter-clement også gejler over. det, jeg har hørt på myspace, er i hvert fald godt.

things are great in general, pånær sækken altså, og at det står lidt stille med mine egne tekster.
ildfisken er på trapperne - det er satstid nu. og der er store ting på vej næste år fra anblik, skulle jeg hilse at sige. flere nye (nye) bøger (hemmeligt hemmeligt) og en antologi med læsninger af christian skov. mikkel carl har afleveret omslag til skovbogen i dag, og det er fristende at lægge et billede ud af det, men det ville være dårlig stil. venter med det - glæd jer!

faldet over notater fra barcelona, ultimo oktober/primo november 2004

Lyde gennem vægge, folk der sysler med hverdagshandlinger; taler i telefon, ser tv, børster tænder. 

Snævre lysskakter - hele opgangens lydbillede forstærket i et rum.

Glaserede kakler på gulvet; Pototos lejlighed er meget lydt.

[Jeg tænker på dufte/lugte i 1917] - Olfactus.

Cykler i Barcelona som få andre steder i Spanien.

Problemer med at få strøm til computeren, en løs forbindelse - ustabilt arbejde/håndskrift.

Blomstermønstrede gadefliser/fliser med bølgede buer.

Græsunderlag/plæne ved sporvognsskinne på Carrer de Wellington (den ene side af Wellington er en ruin).

Må finde mig en god notesbog (lille + robust/handy).

På en gade i Barceloneta kunne lyde fra samme tv-program høres ude på gaden på en strækning på ca. 100 meter.

Skal vænne mig til at være alene. Det går meget langsomt. Må ignorere aktiviteter/invitationer til projekter hjemmefra. Droppe et par deadlines - det bliver alligevel bare noget bras. Er for langt væk fra det.

Medbring Waterhouse (Blomster) og optageudstyr hver dag.

En lille trofast hund (Satsja).

Sen aften d. 30/10 ved Sants Estacio - bliver rullet for 200 Euro af 3 fyre. Den ene udgiver sig for at være turist, som skal til Placa Catalunya, de andre to støder til som narkobetjente, der tror, at vi handler coke. De skal se pas og checke vores punge for stof - det er her, jeg ikke opdager, at de snupper mine penge. Opdager først, at pengene er væk et stykke op ad næste dag. Nu bliver turen halveret, jeg har ikke penge til at blive her mere end én uge. Måske er det ok, jeg får ikke lavet mit arbejde - der er ikke ro nok, jeg kan ikke finde ro nok!

Stadig problemer med computerens strømtilførsel, er mere eller mindre afskåret fra at skrive på den og høre musik.

Stående mand og kvinde (kone?) i metro linje 3, hans hoved dobbelt så stort som hendes, som er indtørret, af konsistens nærmest som tørret æble. Min mor har lavet mange dukkehoveder af æble, så jeg ved, hvad jeg taler om. De havde uhyggelige fortænder af grødris. Hende her har almindelige tænder.



tigerkløer i hoppeborgen


se susanne hoppe på indstillingen af maja lee langvads bog til montanas litteraturpris (der er flere kommentarer):

http://tigerclaws.blogspot.com/2006/10/and-it-makes-me-wonder.html  

hun er ude efter formuleringer, som tue og jeg har skrevet. susanne skriver bl.a.:

"Fordi de, som jeg ser det, er udsagn som ønsker sig at Det Andet skal holde op med at være Andet, altså være Andet på sin måde, med det ubehag der nu kan risikere at følge med. 
Feministen kan ikke være forurettet, doesn't look nice, og den etnisk belastede, altså den som har erfaret sin etnicitet som tragisk, må lægge tragikken bag sig: vi kan rumme begge, men kun hvis de først tømmer sig for alle ubehagelige følelser som vi ikke ved hvad
vi skal stille op med."

der er også kommentarer længere ned her på bloggen, under "første kandidat til montanas litteraturpris!"

2. kandidat til montanas litteraturpris

kirsten thorup: førkrigstid

se mere på http://luftskibet.information.dk

the knife i aften på vega

the knife i aften på vega


og jeg har billet! jeg er virkelig spændt på at se/høre dem live. deres hidtige få koncerter har fået meget ros. der kommer sikkert en rapport fra koncerten på bloggen i morgen.

nye rør live, videoklip

nye rør


et par slammede videoklip er lagt ud på vores myspace (under blog). de er fra testrup den 18. oktober. link ude til højre


lyt til nye rør

på http://www.myspace.com/nyeroer 

vores studieindspilning er lagt ud i en råversion (ikke mastered endnu). nummeret hedder støjen findes (støjen findes). det tager et øjeblik, før den afspilles, fordi nummeret er lidt langt (7,25)

fundet på digte.dk

 
Nye rør

Brønden tilstoppet med slam
fortidsklumper og brunt lort
Svært at skylle ud og væk
afløbet ikke i orden
nødvendigt med nye rør
vandflow og gennembrus
frigjorte indestængte klemmelus
forstoppelse,mavepine
tag mig i hånden og på røven
lad vores rør mødes i fælles
trafikprop under jorden
frigjorte kroppes
flydende fald
mod havet 


(skrevet af "poula")

- vi spiller på fredag, i overmorgen, på studenterhuset i århus. 17.15-17.45 og 19.00-19.30

d´dansk

Pressemeddelelse:

 

 

Tøver du med at vifte et Dannebrogsflag, fordi du ikke er sikker på, hvad flaget signalerer?

Eller tøver du, fordi du er usikker på, hvad du gerne vil signalere med flaget?

Kunne du tænke dig, at kæphestene blev skiftet ud med levende dyr?

Er du med på, at skæg og snot og får og bukke ikke kan holdes adskilt?

 

 

d’dansk er et kommunikationsasyl.

 

Redaktørerne Marina Cecilie Roné og Charlotte Sejer Pedersen introducerer vinklen.

Du stjæler den, kommenterer den, diskuterer den med andre eller med os.

Og du bliver gæsteredaktør på d’dansk, når du får lyst.

 

d’dansk er den snublesten, vi stod og manglede en dag, tanken var blevet en kende for sikker.

 

Værsgo! d’dansk er din såvel som vores.

Klik ind på et alternativt nyhedssite mandag til fredag.

www.detdansk.dk


das beckwerk, mission iran

 http://thomasandclaus.blogspot.com

ildfiskens omslag

ildfiskens omslag


sådan kommer vores første nummer til at se ud - det er ude om en god måned. mikkel carl, som også har lavet omslag til min bog, har lavet det. "det er fedt, ik?!" til hvert nummer inviterer vi en billedkunster eller grafiker (et lille barn, for den sags skyld) til at designe et omslag i s/h. vi er så småt gået i gang med næste års numre. det første bliver et lyriknummer. der er skruet op for ambitionsniveauet, synes vi da selv.

super dag i studiet med rørene

det har virkelig været en opløftende dag. vi har indspillet i viborg og ud over nummeret, vi har lavet til cd´en, har vi masser af materiale nu, som vi skal lege videre med. hold øje med vores myspace og glæd jer til, at cd´en bliver præsenteret. jeg er glad glad glad.
vi kunne lave det hele live i studiet uden at skulle pille ved det bagefter - det er så fedt. og tæt og fint og flabet og komplekst og legende. hurra

første kandidat til montanas litteraturpris!

Så er vi igang. Det første nominerede værk til vores nye store litteraturpris, Montanas Litteraturpris, er klar. Vi har valgt at starte med lidt af en sensation, nemlig debutanten Maja Lee Langvad, der bliver nomineret for debutbogen Find Holger Danske. Her er motivation for indstillingen:

Find Holger Danske er ikke alene en original og usædvanlig litterær udgivelse, det er også en bemærkelsesværdig og forfriskende debut, som er vanskelig at genrebestemme. Bogen består bl.a. af remser, ”lovtekster”, faksimile-gengivelser spørgeskemaer og readymades, som, cool og legende morsomt, undersøger politiske sprængfarlige temaer som danskhed, integration og etnicitet. Find Holger Danske er både konceptkunst og litteratur, projektet kan måske kaldes poetisk dokumentarisme.

Forfatteren er selv af anden etnisk herkomst, hun bruger sig selv og sin baggrund meget direkte, men bogen er hverken ”etnisk frelst” eller navlepillende. Den er tværtimod både skarpt selvkritisk og satirisk spiddende i sin behandling af emnet. Det er en helt aktuel politisk problematik, som tages op i bogen på en overrumplende, konfronterende og meget bogstavelig måde. Teksterne er alt fra konceptuelt tørre til satirisk morsomme og groteske. Maja Lee Langvad besidder et komisk talent, men formår igennem hele bogen også at holde et klart fokus og en saglighed. Det er et modigt og personligt og i lige så høj grad intelligent og tankevækkende værk.

Nu har vi valgt den første, men er der andre meninger om den sag, vil vi gerne høre dem. Så kom og giv jeres besyn med om denne overraskende debut.

 


stu stu studio!

stu stu studio


i morgen skal nye rør i studiet i viborg for at indspille vores nummer til cd-antologien. vi havde en øver i forgårs, og vi er enige om at arbejde med live-formen, som vi så kan ridse i og pynte på. vi har 6,30 min at gøre godt med, og vi har snakket om at lave en bunke one take indspilninger i det interval - dem kan vi så lytte igennem, vælge ud i og lege med efterfølgende, som vi synes. det er sjovt at arbejde på den måde, det gør vi faktisk altid. formen for os er et tidsrum, som vi aftaler på forhånd. det er meget konkret, men der kan jo ske alting på en halv time. vi kører normalt en halv time live, og det er spacet lige pludselig at skulle gøre de samme ting på 6,30. men det er altså udfordringen. heldigvis kan vi manipulere og klippe..
jeg bruger auditus-teksten fra stærkt røde - den er ligesom oplagt - jeg tror, jeg kan få noget rigtig godt ud af den tekst på et track.
vi lavede i øvrigt et par takes af djævleprædikenen herunder i nogle meget dance-agtige versioner, som fungerede skide godt og sjovt. teksten har klare sangkvaliteter (jeg synger ikke!) - sekvenser kan flyttes rundt og gentages. det enkle, men meget foruroligende teksunivers gentaget fungerer farligt og smukt på et dansegulv. måske kan vi lokke studiet til at vi laver en lille version af det nummer også! det bliver sjovt og gøyt.