cph:dox

jeg så "hamburger lektionen" i dag i cinemateket. en meget speciel dokumentarfilm, som er en slags rekonstruktion af nogle taler, som hamburg-imamen mohammed fazazi holdt i begyndelsen af 2000 i al qud moskeen i hamburg - den moske, som flere af world trade center selvmordspiloterne, bl.a. mohammed atta, ofte besøgte.
det er på mange måder den hårdeste film, jeg har set - i 2,15 timer sker der ikke andet end, at en mand læser op af en udskrift af to fazazitaler siddende på en stol i et helt neutralt rum. der sker ikke en skid andet. han læser bare op på tysk, og så er der engelske undertekster. det er umuligt at fastholde koncentrationen gennem hele filmen, og det er virkelighed en udfordring at blive siddende. de fleste forlod ret hurtigt salen.
men der var noget dan farell, the inkblot record over filmen, eller kenneth goldsmiths komplette afskrift af et eksemplar af new york times (kan ikke huske, om det var den avis). det tænkte jeg på, måske er det helt far out. eller warhols empire. hardcoredokumentation.

instruktøren, romuald karmaker, har tidligere lavet en lignende film, hvor en 3.5 timers tale af heinrich himmler er rekonstrueret. "hamburger lektionen" spiller igen den 17/11 (mød instruktøren) og 19/11. jeg ved ikke, om dette skal læses som en anbefaling eller en advarsel. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback