"but fucking politics again"

 "but fucking politics again / so i wasn´t there / during some political turbulations / much things are not clear on political levels here (...)" - AGF/vladislav delay, explode

snakken om det politiske kører stadig på serups blog
www.kornkammer.blogspot.com - jeg er temmelig skeptisk, bryder mig ikke om hele iscenesættelsen af det politiske som et omdrejningspunkt - program - for den nye litteratur. politik er mode lige nu, hvorfor mon?
det kunne ligeså godt være filosofi/etik. det er selvfølgelig mindre frembusende og mindre postulerende. det handler om at tage stilling, mere end det handler om at tænke sig om. 


ps. hvad mener susanne c egentlig når hun konstaterer, at der er mange mænd, som kommenterer på indlæggene på martins blog. hvad mener du egentlig, susanne?


Kommentarer
Postat av: Susanne

Ha ha ha! I'll get back to you on this, Mads.

Postat av: Susanne

Okay, vi har flere valgmuligheder her. Enten så a) havde skriveren brug for en slags feminist-bitchens intromelodi, I insult you all by naming you by your sex - and now, do I have your attention? eller b) måske det var en lidt mere fredsommelig antydning af en trang til at se på grundlaget for diskussionen - vi diskuterer, men hvordan diskuterer vi? Og dér springer for mig netop køn gerne i øjnene - eller c) skriveren blev enormt træt af at gennemlæse endeløse kommentarer som cirkler i indforståede cirkler omkring bl.a. Den Blå Port og så videre, retur til punkt a).

Venligst.

2006-08-24 @ 10:57:36
URL: http://tigerclaws.blogspot.com
Postat av: Susanne

I cirkler sikklene (norsk: savlende) på en zikkel (hellerupsk: cykel).

2006-08-24 @ 11:01:22
URL: http://tigerclaws.blogspot.com
Postat av: eslund

åh, din lømmel, susanne. et møbiusbånd af argumentation (-: jeg tror sgu på alle tre

2006-08-25 @ 19:12:27
URL: http://www.eslund.blogg.se
Postat av: Susanne

He he:)

2006-08-26 @ 12:11:07
URL: http://tigerclaws.blogspot.com
Postat av: kristina nya

Jeg tror ikke, det nødvendigvis er frugtbart at påstå, at alt er politisk. Men nogle ting er sgu. F.eks. har jeg meget svært ved ikke at se det som i hvert fald en slags politisk handling, når man vælger at skrive en form for litteratur eller blog-et eller andet for den sags skyld, der handler om mig og mit liv og nu har jeg lavet ditten og datten og så sagde én af mine venner til mig og det har folk sagt om mig eller min bog og nu har jeg på fjerde uge siddet i min lejlighed i København og pillet mig selv i navlen. For mig at se ligner det et politisk statement at være så høj på sig selv, når man som oplyst nordboer har alle muligheder for udvidde horisonten bare lidt mere end det.
Vel er det da en fristende tanke, hvis nogen virkelig syntes, at éns liv var så interessant, at de gad vie en hel roman eller hjemmeside til det. Jeg forstår for så vidt tankerækken, hvor kunne det være fedt, hvis nogen skrev en bog om mig ? hov! jeg gør det selv.
Mads skriver på sin blog, at han savner herreværelse i litteraturen. Tænk, jeg synes snart ikke, der er andet. Jeg synes, meget af den litteratur der bliver skrevet for øjeblikket, er befolket af det ene mere eller mindre interessant indrettede herreværelse efter det andet, der spankulerer rundt i København eller evt. tager en smuttur til Island eller Firenze eller hvad ved jeg og hvis liv og tanker til forveksling ligner hinanden, gerne krydret med lidt homofobi, kvindefjendskhed eller andet godt fra hylden til at stive den trængte maskulinitet af med. Det, synes jeg, er et ret så (køns)politisk foretagende. Lad os endelig nævne navne ? Kofod, Frost, Bang Foss f.eks, Llambias i nogen grad. Der er gået sgu gået husmor i den. Der rykkes hjem og hen til kødgryderne og mig selv og min lille navle, når verden bliver for svær og uoverskuelig. Den essayisme der praktiseres hos f.eks. Frost lader til hovedsagelig at blive brugt til bestyrke Lasse/jeg´et i hans egen tro på sig selv som en rigtig mand, der nok har en mening om lidt af hvert og ikke er bange for at udbrede den nede på det lokale værtshus sammen med alle de andre halvsnaldrede taberfjolser. (Frost får lejlighed til at svare for sig i næste nummer af Banana Split). Den samme tendens virker til at gøre sig gældende på d´herres diverse blogs (med undtagelser skal det siges).
Mads skriver om det politiske som et modefænomen og som ren stafage. Det har jo virkelig bundklang sådan et udsagn, især når det bliver publiceret på en blog. De har jo som bekendt eksisteret siden tidernes morgen.

2006-08-30 @ 12:52:57
Postat av: es

hej kristina

jeg citerer lige mig selv (yes, i like that):

"jeg savner en solid essayisme i litteraturen, saglighed og kyndighed blandet med sproglig vildskab. en blanding af herreværelse og vitalisme (-: jeg er glad for niels frank på den måde, og jeg savner svend johansen meget. jeg glæder mig til brixvolds nye bog, som jeg forventer mig meget af. jeg tror, at litteraturen kan selv... jeg glemte en ting: det er jo fint, at man trækker politiske emner ind i sit værk, men jeg savner altså, at man er mere ambitiøs, end bare at lave politiske mosaikker (dekorativt) - man må jo vinkle det stof, bearbejde det og få et udsagn, som kan diskuteres, ud af det. ellers er det fims med kant."

når jeg skriver herreværelse (og ovenikøbet sætter en fjollet smiley efter), skulle det være temmelig tydeligt, at jeg ikke er tilhænger af den slags. jeg nævner også nogle eksempler, som jeg godt kan lide, et par forfattere, som jeg har respekt for. DEM må du gerne punke mig for at kunne lide.
det andet er skudt ved siden af, der må du læse efter. jeg synes, der mangler ambition og konsekvens for meninger måske (format, saglighed og kyndighed, at tage et tankesæt på sig, sådan noget)...

jeg forstår ikke, hvad der skulle være galt med blog-mediet. jo, det er da nogle gange fjollet og ligegyldigt privat, men det har vel ikke prætentioner om mere, har det? jeg opfatter det som et udstillingsvindue på godt og ondt (reklame, om du vil) og i høj grad et sted for diskussion med folk, jeg måske ikke ser til daglig. jeg møder læsere, simpelthen. måske er det politisk, i dont know. men er det et problem. i don´t get it.

ps. jeg er ikke enig i din kønsbetragtning, eller jeg forstår den ikke rigtig. kan du uddybe det?hvor i de pågældende bøger er der homofobe meninger f.eks. hvor ser du "maskuliniteten" så stærkt?

pps. jo, meget ligner hinanden, der har været en mode i forhold til henkastede betragtninger, sikkert. den nye mode er givetvis politisk indignation

2006-08-30 @ 14:24:48
URL: http://www.eslund.blogg.se
Postat av: eslund

det var altså mig, der lige kommenterede. "es" = slåfejl, sorry

2006-08-30 @ 14:26:16
URL: http://www.eslund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback