svensk sommer

tidligt i 1970´erne på 35 mm, åh! - jeg har lige set roy anderssons fremragende "en kärlekshistoria" i cinemataket: 
13-14-årige piger med læbestift, store øjne, sodavand og sugerør, kæderygende smøger i korte kjoler og åbentstående læderjakker. tøseknæ og kåd doberman på familieudflugt og en lille sød flicka med hårsløjfer (gule), som spiller falsk på blokfløjte. lillebror, der aer søster i knæhaserne med et blad (det ville svimle for malmros). det lyder stygt og for meget og er det.  også 13-14-årige knallertdrenge med hår over ørerne, stor ømhed i hjertet og seje attituder, ditto kæderygende og i læderjakker - den kan hænge blæret på et knallertstyr, sådan en jakke. 
altid en ubetydelig handling i bagrunden af scenerne, en bil, en cykel, der kører forbi, en gruppe, der står og taler. og ved siden af dette, eller som mere påtrængende og alvorlig baggrund, nærmest østeuropæisk ulykkelige voksne og forældre, fortabte i fastgroede forhold og jobs. højdepunktet, et fuldstændig absurd krebsegilde.
jeg vil købe mig en knallert til sommer og lade mit hår vokse vildt. jeg kan godt lidt ligne en teenager, synes jeg, for jeg kan ikke få skæg. jeg kan i hvert fald forsøge at ligne en inden i (-: kragh jacobsens "vil du se min smukke navle" kan slet ikke det her.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback