corporate montana

lars-emil skriver på sin blog: 

"Information skriver i sin leder, at ’bøger som træder i en eller anden form for udveksling med virkeligheden og vil noget, som man i mangel af bedre kalder modkultur,’ ikke fortjener at gå i glemslen. Det bedste eksempel i 2006 er Mette Moestups Kingsize, der har modtaget Montanas (lyd på) Litteraturpris. ’I vores samfund er digte jo en vare, en kraft, der bliver afleveret i en fin lille pakke. Det påvirker min samvittighed, skriver jeg i Kingsize,’ fortæller Mette Moestrup, der nu kan glæde sig over at have styrket reolfirmaet Montanas corporate brand. For at rense samvittigheden har hun valgt at donere nogle af pengene til foreningen Stop Kvindehandel eller en lignende organisation. Tillykke herfra."

jeg synes, du glemmer noget her lars-emil. at vi har prøvet at indstifte en seriøs pris, som honorerer kvalitetslitteratur, som ikke nødvendigvis er mainstream - litteratur, som har svært ved at få omtale i et strømlinet mediebillede - jeg er glad for at prisen gik til mette i den forbindelse, at den er gået til en repræsentant for dansk poesi, som virkelig rykker for tiden. internationalt niveau, sgu. 
i forlængelse af prisen har vi lavet et seminar - som, ja, polemisk bruger ordet modkultur i overskriften - her har man haft mulighed for at diskutere litteraturen nuanceret og forholde sig grundigt til komplekse litterære udsagn. det har været et meget vellykket seminar med litterær kritik på et eksemplarisk højt niveau.
montana har været venlig at sponsorere prisen (det kunne vi umuligt selv), men montana blander sig slet ikke i hverken prisens uddeling eller tilrettelæggelsen af tag og læs! montana giver os bare (generøst) muligheden for at stifte en pris, som støtter god litteratur økonomisk og symbolsk, og med den pris som pejling sætter vi fokus på en litteratur, som ellers bliver betragtet som smal og verdensfjern. prisen er et brohoved/blikfang til at diskutere mere sammensatte ting og til at få hevet en spændende litteratur frem i mediebilledet. det kan du kalde strategisk, men der går ikke noget af det litterære indhold ved at vi benytter en sponsor. tilmed en temmelig blød eller sympatisk sponsor, vil jeg sige
jeg har ikke noget problem med at bruge "markedskræfter" til at få noget godt og væsentligt på dagsordenen. 

Kommentarer
Postat av: Lars-Emil

Hej Mads:

Lad det ikke være en hemmelighed - jeg er glad for at Mette findes, men jeg har været gnaven over koblingen mellem sponsorpenge og modkultur, også selvom det med modkulturen ikke direkte var knyttet til prisen, så var de dog knyttede sammen i Informations leder og via kurset, men ikke bare det: generelt sælger forfatterne deres navne alt for billigt og ukritisk (BGBank) i mit hoved. Er for afhængige af staten og kapitalen, i fin alliance: Jeg mener er det ikke revnende om prisen havde været på 5.000 kr. eller 100.000 kr., hvis dens funktion alligevel er symbolsk? Strategisk?

Og så igen dette ... kvalitetslitteratur ... det minder mig om noget man kan købe i Irma, hmm, økolitteratur, eller endnu bedre: Frilandslitteratur: ikke dårligt for nogen, du bliver sund og rask.

Jeg lagde det ud, fordi jeg synes, det var/er mærkeligt og lidt skræmmende, at mange forfattere tilsyneladende ukritisk er gået ind i projektet.
jeg forstår ikke, at man kan stille sig op med sin bog, som er skrevet som et stykke litteratur, for pokker, og påtage sig en så konkret rettet politisk stemme. bogen er jo ikke skrevet til det her, den er jo ikke et politisk indlæg.

Omkring markedskræfterne: Man må spille det spil man er i, hvis man vil spille, men man kan også insistere på, at bryde reglerne, at insistere på, at litteratur ikke (primært) er en vare, der skal sælges og vinkles og stoppes - jeg er af den klare overbevisning, at indstiftelsen af Montanas Litteratursyn er en politisk handling, der overgiver sig til markedes forståelse af kunst&kultur (som man heller må støtte fordi det er Godt). Klap mig på hovedet søde mor institution og kære far kapital, så bliver jeg glad.

Jeg haber iø. og oprigtigt, at kurset var udviddende.

For Nu
og vh
Lars-Emil

Postat av: eslund

du parafraserer mine formuleringer ifm mit nej til ungerenoplæsningen, fint (-: men at læse op på et litteraturkursus er vel for pokker ikke en politisk handling på samme måde som at læse op til støtte for ungeren.
eller mener du, at man støtter DAS KAPITAL ved at møde op på testrup eller ved at modtage montanas litteraturpris? mener du, at der ikke kan være penge involveret i litteratur?
vil du sige nej til støtte fra kunstfonden på samme måde? det er jo også et sponsorat. men k.fonden er måske mere neutral og finere i kanten?

jeg ville ønske, man kunne købe kvali-litt. i irma! - ikke så meget mere til den.
jeg spiller gerne på givne præmisser og får det ud af det, som jeg kan.
og jeg tror at kunst og kultur er sundt og godt i et eller andet omfang ("oplysningstænker" som jeg er).

kurset gjorde i hvert fald mig klogere, no doubts. jeg tror, mange har det på samme måde.

og i øvrigt: skriver du på en rebelsk motor? opfatter du din skrift som en decideret modkultur, en kontrær størrelse ift etableret kultur. hvorfor skriver du? det er et stort og måske umuligt spørgsmål at svare på...

2007-01-24 @ 17:31:02
URL: http://www.eslund.blogg.se
Postat av: Mads Mygind

Mht. markedskræfter og den slags er det nok nødvendigt, at "samarbejde" lidt. Sålænge det er på litteraturens præmisser som her, hvor to forfattere og én kulturjournalist har udvalgt bøgerne, fuldstændig uafhængigt af sponsoren. Således går der altså intet tabt.

Men om udvælgelsen af bøgerne harmonerer med Eslunds kriterier, er måske noget mere tvivlsomt. Du skriver:

"...litteratur, som har svært ved at få omtale i et strømlinet mediebillede" - dette kan vel (mildest talt) ikke siges om de tre darlings (på godt og ondt selvfølgelig) Carsten Jensen, Kirsten Thorup og Knud Romer.

Lige netop de tre forfattere har da fået en gevaldig omtale, måske mest af alt i året 2006, og sælger i kommercielt øjemed overvældende godt.

Ville man pege på grænseoverskridende, nyskabende litteratur, som har svært ved at få omtale, kan man nemt nævne de første mange værker fra 2006.

Det synes jeg lige skulle med.

Venligt,
Mads Mygind.

2007-01-24 @ 19:29:50
Postat av: rasmus graff

Lars, jeg er på flere måder enig i det, du skriver - og er såmænd også enig flere steder hos Mads'erne. Jeg vil derfor kort sige, at kingsize jo også er en bog der er udkommet på et aktieselskabsforlag. Hvis din kritik skal helt ud i kanterne er der mere i det end Montana og former for fonder. Jeg kender ikke mange danske forlag der kapitaliserer mere end Gyldendal (men hatten af for den ambitiøse litteratur).

2007-01-24 @ 20:29:32
URL: http://singularitet.blogspot.com
Postat av: eslund

indstillingerne kan man selvfølgelig diskutere. jeg står ved dem. jeg synes, det er fint og interessant, at det er meget forskellige bøger, vi har indstillet, nogle meget bredt appellerende og andre mere smalle eller eksperimenterende. på kurset, tror jeg, at mange af de ældre var mest til romanerne i starten, men rigtig mange ændrede mening i løbet af ugen og var til sidst mest til digtene eller kortprosaen. thorups og jensens romaner, som i starten var meget populære, endte med at få færrest stemmer blandt publikum. romers var flest glade for, men tæt efter kom mettes bog og hans ottos og majas bøger fik også mange stemmer. der blev rykket på nogle opfattelser af litteratur i den uge. det er jeg næsten stolt af at have været med til.
der kan ske noget spændende, når man sætter det mere åbenlyst populære overfor det mere snævre, og der kan ske noget spændende, når en fri skole som testrup arbejder sammen med en fri avis som information og et firma (corporate) som montana.
forskellige opfattelser møder hinanden, og det kommer der noget fint og interessant ud af for begge parter. man skal ikke grave sig ned. (nu stopper jeg, jeg lyder som en højskoleforstander!)

2007-01-24 @ 20:42:01
URL: http://www.eslund.blogg.se
Postat av: Mads Mygind

Indstillingerne viste sig uden tvivl at forårsage nogle glimrende og horisontudvidende diskussioner, både under og efter paneldebatterne. Det var tydeligt at der skete noget hos mange mennesker. Det har I som arrangører god grund til at glæde jer over.

Men omkring kriteriet: At de seks bøger er nogle, som har svært ved at få omtale i pressen, der gør det sig ingenlunde gældende for 50% af de instillede (og mere oversete er Langvad, Hans Otto og Moestrup vel heller ikke).

Jensen, Thorup og Romers bøger modtog en enorm opmærksomhed. Det står fast. Det gør dem ikke mindre gode, og det er en helt anden diskussion, men pressedækning, det fik de sgu!

Venligst igen,

Mads Mygind.

2007-01-24 @ 22:34:37
Postat av: eslund

det er rigtigt. og man kan vel beskylde os for at være strategiske (igen); at indstille mainstream for at trække folk til osv. at lefle osv

jeg vender tilbage i morgen. nu er der dømt drinks!

2007-01-24 @ 22:46:46
URL: http://www.eslund.blogg.se
Postat av: eslund

moestrup har posted en kommentar på på lars-emils blog lewn.blogspot.com

2007-01-25 @ 18:51:35
URL: http://www.eslund.blogg.se
Postat av: eslund

jeg mener lewn.wordpress.com

2007-01-25 @ 18:52:39
URL: http://www.eslund.blogg.se
Postat av: mette moestrup

Förlåt att jag stör Er ännu en gång (som Tua Forsström skriver i sin nye Sånger), men det er så kedeligt at komme sig efter en influenza , og jeg har ikke selv en blog. Jeg synes, det er godt med en pris, som ikke på forhånd udelukker poesi. Flere og flere af legatpuljerne bliver projektorienterede på en måde, som favoriserer plotstyrede romaner. Jeg tager ikke opretholdelsen af offentlig støtte til smal litteratur for givet. Gør I? Synes I den skulle afskaffes?
Nå, det kan synes så ligegyldigt at diskutere den slags i dag, hvor Fogh har kritiseret DR for regeringskritisk virksomhed, se SÅ kan statsstøtte gå hen og blive et problem.
eders mm
ps: hils i berlin, mads

2007-01-26 @ 00:51:16
Postat av: mette

og her ser vi så en af grundene til, at jeg IKKE selv har en blog ... teknisk uduelighed!
selvom det er flot med ännu en gång 3 gange, må du godt slette de 2 gentagelser, mads
gutenacht

2007-01-26 @ 00:55:22
Postat av: Lars-Emil

Helt klart: et af de bedste argumenter for private sponsorater er uafhængighed fra staten: Altså et mix er bedre end det ene eller andet, hvis det skal være, altså hvis levebrødet ikke kommer automatisk, fra oven eller Gyldendal. Dertil må jeg så tilføje, at mmmmm, det er lumpent når sponsorater bliver givet som priser, for hvem kan sige nej til en hædersbevisning?

Hvis Montana nu havde spurgt: Kan vores navn ikke blive brugt i forbindelse med dit arbejde, hvis vi giver dig 30.000 kr. og en masse reoler?

Så ville der være automatiske reflex-stationer, og prisen ville stige, på alle måder.

Jeg arbejder hele tiden og har kun dårligt tid til at følge debatten, men jeg skal (det bliver jeg vist nød til -) nok gøre mit bedste for at finde tid til at udfolde mit verdensbillede. (Hint: det kommer til at sko på min blåg:)

2007-01-26 @ 04:17:45
URL: http://lewn.wordpress.com
Postat av: eslund

har slettet dine ekstra kommentarer (jimmy two time i goodfelleas er i øvrigt en herlig karakter). jeg hilser i berlin

2007-01-26 @ 18:32:59
URL: http://www.eslund.blogg.se
Postat av: peter h. olesen

Hvis man som forfatter- eller i bred forstand skabende kunstner - ikke må have nogen som helst samkvem med hverken Staten og Kapitalen, hvad skal man så gøre, Lars-Emil?
1) Være hobby-kunstner - og leve af et "rigtigt" job ved siden af, et lønarbejde som også er afhængig af enten Staten eller Kapitalen
eller:
2) Lægge sig ned og dø?
Selv elsker jeg hverken Staten eller Kapitalen, men kan nu godt lide at leve - og det er måske mig, der er fantasiløs eller mangler visionen om et utopi, men jeg ser pt. ikke en tredje vej.

2007-01-26 @ 20:55:18
URL: http://overdrevet.blogspot.com
Postat av: eslund

thomas hvid kromann på kjerkegaards blog (poester her fordi jeg ikke kan kommentere hos stefan):

"Ja, modkultur i forhold til hvad? Moestrup underviser på forfatterskolen, udkommer på Gyldendal, mere bonede gulve findes vist ikke i dette land.

Er Montana modkultur?"

jeg tror, der er sket en misforståelse: montanas litteraturpris har sin egen fundats, og der står ikke noget om modkultur i den. prisen er en ting, seminaret på testrup en anden. de skal ikke blandes sammen. seminarets titel i år var som sagt "tag og læs! - litteratur som modkultur". vi skulle givetvis have smidt et spørgsmålstegn på undertitlen. næste år kommer det til at hedde noget andet og i 2009 noget tredje osv. modkultur var altså et fokus på seminaret i år, men prisen er ikke motiveret i forhold til det begreb overhovedet. den kunne sådan ligeså godt have gået til en bestseller.

2007-01-27 @ 13:32:49
URL: http://www.eslund.blogg.se
Postat av: Dennis Gade Kofod

Kort indstik. Kære Lars-Emil. JEg synes dit forhold til begrebet modkultur er alt for romantisk. Der findes ikke en modkultur i Danmark der er løsrevet fra hverken staten eller kapitalen. Modkultur er hvordan og hvad man bruger sin indflydelse på staten og kapitalen til. Ungdomshuset, som jeg elsker meget højt, og som nogen af mine gamle venner elsker endnu mere, det er ejet af kommunen, det er ikke et problem, så længe der er selv styre: Nogen siger at jagtvej 69 blev givet for at stække de unge, nogen siger at det blev vundet af de unge. Du siger at Mostrup bliver brugt til at fremme Montanat trademark, jeg siger at montana bliver brugt til at fremme Mette (læs: litteraturen).

Altså i bund og grund synes jeg din analyse er upræcis, og det afsløres vel også i at vi siger stat og kapital. NGO'ernes arbejde på den front er meget spændende, men også noge kompliceret.

Love

d

2007-01-27 @ 21:03:11
URL: http://www.dennisgadekofod.sk
Postat av: Stefan Kjerkegaard

Modkultur eller ej! Mette fortjener prisen, og Montana betaler gladeligt. Et vellykket arrangement på Testrup. Resten er flueknepperi, synes jeg.

2007-01-29 @ 09:54:52
URL: http://kjerkegaard.blogspot.com/
Postat av: Lars-Emil

Knep fluen eller den knepper dig.

2007-02-10 @ 12:55:22
URL: http://lewoetmann.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback