denne bog er glimrende

32. Jag ser ledsen ut på alla bilder. När en person genom sorgearbetet till sist har lämnet det döda kärleksobjektet inställer sig en påtaglig ökning av det sexuella begäret. Pengarna räcker inte. Strumpor ska man väl inte stryka.

72. Det gör ont när jag drar in luft. Han har redan fått hår mellan benen. Nyklippt gräs. Ålens sexualliv. Alkohol. Kärleksbesvikelser. Penisprinsen. Den upprymdes envetna erotiska krav. Kan jag verkligen lita på att du är nykter? Unga kvinnor är vackrare än gamla kvinnor. 

110. Könsapparatens tillbakabildningsprocess. Har du sett, vissa av barnen där borta är automater!

- udvalgte stykker af familieoxymoronen, ulf karl olov nilsson (2003), et mindre upagineret hæfte fra OEI editör, som fredrik nyberg har sendt mig. 
jeg har været meget inspireret af fredrik, og dette ligger også tæt på mit "humør" eller "temperament". et forhold mellem kroppen og sanseligheden og så en mere abstrakt, til tider påståelig "refleksion" eller overvejelse.
jeg skal til hald over nytår og i starten af januar, og det bliver sikkert sådan noget, jeg kommer til at sidde og rode med. jeg kan godt lide den simple struktur med talrækken, en struktur a la athenäem fragmenter, så vidt jeg husker schlegel. og sporten i at beslutte sig for at lave lad os sige 400 fragmenter... arbejdstitel: marstalsgadefragmenter.



Kommentarer
Postat av: rasmus graff

jeg tænker straks på Jönsons "MONOMTRL" (2005, tror jeg), fragmenterne, tallene, kroppen, sanseligheden, refleksionen, men også katastrofen, en eller anden form for apokalypse, der aldrig bliver til noget, det helt aldeles hæslige og et meget musikalsk sprog. vil huske titlen, familieoxymoronen.

Postat av: eslund

vil du ikke skrive lidt mere om MONOMTRL, rasmus? og Jönson. den/ham kender jeg ikke.
desværre er familieoxymoronen udsolgt, måske kan man skaffe den antikvarisk via sverige eller gennem OEI-redaktionen på en eller anden måde

2006-12-17 @ 22:32:52
URL: http://www.eslund.blogg.se
Postat av: Anonym

det var serup, der for et halvt års tid siden anbefalede mig (og brøbecher) at læse johan jönson (svensker f.68).
i MONOMTRL lægger han ud med noget biografisk: "mitt mantalsskrivna namn är Lars Jhan Mikaler Jönson.", der så efterfølges af noget mere biografisk samt en masse montager, hvilke har en fed effekt, stilistisk såvel som indholdsmæssigt.
hmm, bogen er på ca. 230 sider og der er mange afsnit med mange metoder, men jeg kan særlig godt lide afsnittene, fragmenterne, benævnte med tal. 14: "Sommaren börjar. De levande livnär sig av blod; som parasiter och som gäster som bjuder igen av det egna blodet." 18: "Staden i ruiner. Byggnader som jämnats med marken. Byggnader utan fasader; som ett teatertittskåp in i kontorlandskap och lägenheter. Man kunde se människorna fortsätta med sina aktiviteter. De fick mig att tänka på insekter inneslutna i sitt nästa, minimala steg." Sådan kører det i lang tid, meget meditativt og sanseligt (i alt fald i sin helhed).

har netop googlet bogen: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=200711 her er artikel :-)

2006-12-18 @ 10:06:51
Postat av: rasmus graff

hilsen mig...

2006-12-18 @ 10:08:23
Postat av: Serup

Kære Mads,

Ja UKON er fed - jeg har oversat flere ting af ham i Hvedekorn (nogle af dem sammen med Catharina Gripenberg); jeg tror det hele ligger frit tilgængeligt derinde, og sidst i Mortens bog (hvis du (ikke) har læst den - den findes jo til download på Kornkammeret); der kommer et nyt, fedt remix (i min oversættelse) af netop Familieosymonoen i næste nummer af Apparatur.

Alt godt!
kh: Martin

2006-12-18 @ 18:40:49
URL: http://www.kornkammer.blogspot.com
Postat av: eslund

hej martin

det glæder jeg mig til at læse. jeg kender godt oversættelserne fra hvedekorn, jeg oversatte selv nyberg til svenskernummeret. jeg vil checke mortens bog igen. jeg læste kun hist og her i den - der er jo så meget

familieoxymoronen er en skøn titel...

2006-12-18 @ 18:52:17
URL: http://www.eslund.blogg.se
Postat av: Serup

Hej igen Mads,

Udover dem i det svenske tema-nummer er der også oversættelser af ham i Hvedekorn 1/2003 (af Tomas Thøfner) (det havde jeg forresten med til en tekstlæsning på Forfatterskolen engang, kan du ikke huske det? Jeppe hadede det...) og i (af mig).

2006-12-18 @ 20:57:38
Postat av: Serup

HOV! Noget skete med det sidste link - til Hvedekorn 2/2005.

2006-12-18 @ 20:58:35
Postat av: eslund

tak martin. jeg kan ikke huske den læsning, måske pjækkede jeg, men det gjorde jeg - amar - næsten aldrig. faktisk var jeg der altid, så det underligt at jeg ikke kan husk det. særligt hvis jeppe var knotten.

2006-12-18 @ 23:12:11
URL: http://www.eslund.blogg.se
Postat av: mathias

En liten notis: Det ligger en presentasjon av Johan Jönson på Audiatur festivalens hjemmeside av Magnus Persson- og ellers kan jeg sterkt anbefale Jönsons tidligere diktsamling Virus - en virkelig viral og forstyrrende diktsamling som oppløser seg og beveger seg i mange retninger både semantisk og typografisk. Pascal Prosec har gjort en god jobb som typograf også her..

2006-12-20 @ 14:40:00
URL: http://danbolt.blogspot.com
Postat av: eslund

hej mathias og susanne (på kornkammer og her på siden, men kun når jeg er logget ind?) tak for tips! - jeg vil kigge nærmere på det

2006-12-20 @ 15:13:55
URL: http://www.eslund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback